پروژه و پایان نامه

دانلود پایان نامه پروژه دانشجویی

پروژه و پایان نامه

دانلود پایان نامه پروژه دانشجویی

خرید پایان نامه ارشد و کارشناسی
دانلود پروژه های دانشجویی

  • ۰
  • ۰

مقاله معماری بومی اقلیم معتدل و مرطوب

این فایل با فرمت word و آماده پرینت می باشد

 
فهرست مطالب
عنوان  صفحه
چکیده 
مقدمه  
فصل اول:عوامل اقلیمی 
1-1-خورشید 
2-1-موقعیت جغرافیایی 
3-1-آب و هوا 
4-1- باد 
1-4-1- آرامش باد در بادگیرها 
فصل دوم :یزد شهر بادگیرها
2- یزد شهر بادگیرها 
1-2- بادگیر چیست ؟
2-2- چرا یزد به شهر بادگیرها معروف شده است ؟
3-2- بادگیر 
4-2- اهمیت و ضرورت بادگیرها 
5-2- بادگیر تهویه مطبوع خانه های کویری 
6-2-نماسازی بادگیر 
7-2- نحوه عملکرد و کاربرد بادگیرها 
فصل سوم:جزئیات ساخت
1-3- شیوه ساختن بادگیر 
2-3- مصالح 
3-3- ویژگی بادگیرها
4-3- انوع بادگیر 
5-3- رنگ در نمای 4 بادگیر 
فصل چهارم:ایران سرزمین کهن
1-4- بادگیر میراث گذشته 
2-4-انواع بادگیرها در سرزمین کهن ایران 
3-4-نمونه ای از بادگیر در شهر تاریخی یزد 
4-4-فناوری بادگیر درگذشته ایرانیان 
5-4-ارتباط بادگیر درخانه و تعیین و تشخیص صاحب خانه !!!
6-4-بادگیر و تناسب و زیبایی در معماری شهری 
7-4- خانة آقازادة ابرکوه 
فصل  پنجم : بادگیر درکشورهای عربی
1-5-بادگیرها در کشورهای عربی  در گذشته و اکنون 
فصل ششم: بادگیرهای مدرن
مقدمه 
1-6-سنت ایرانی در دست بیگانه ها
2-6-موزة‌هنرهای معاصر 
3-6-چشم انداز آینده
فصل هفتم:
1-7-جلسه مطبوعاتی مهندس عزیز الله سیفی با خبرنگاران حوزة‌میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری یزد ،
 19/9/85
2-7- تصاویری از انواع بادگیرها 
3-7- تصاویر عملکرد
4-7- مشکلات و راه حلها 
5-7-فوائد ناشی از این تحقیق 
6-7-نتیجه گیری
منابع و مآخذ 
 
چکیده 
مصالح ساختمانی  بادگیرها را معمولاً‌خشت خام ، آجر ، گل ، گچ و چوب شورونه تشکیل می دهد چهار بخش عمدة بادگیر شامل بدنه ،‌قفسه  ،تیغه ها و سقف است و از انواع مختلف بادگیرها می توان به بادگیر یک طرفه، دوطرفه ، سه طرفه ،چهارطرفه و چند وجهی اشاره کرد که اغلب بادگیرهای میبد و اردکان یک طرفه هستند همچنین بادگیر هشت طرفه باغ دولت آباد یزد با 33 متر ارتفاع بلندترین بادگیر جهان محسوب می شود .
 
بادگیر خانه ها نمایانگر تشخص ومنزلت اجتماعی صاحبان آنهاست و این موضوع از طریق ارتفاع و نوع تزئینات آنها مشخص می شود می توان به بادگیر باغ دولت آباد‌Tبادگیر کلیمیان ، بادگیرهای آب انبار شش بادگیری و هفت بادگیری عصر آباد و حسین آباد و... به عنوان شاخص ترین بادگیرهای یزد اشاره کرده است .

مقدمه : 
در کشور پهناور ایران با مناطق مختلف اقلیمی متفاوت و شرایط متغییر آب و هوائی در فصول مختلف سال ، معماری سنتی ایران راه حل ها و شیوه های منطقی و مناسب جهت فراهم نمودن شرایط آسایش انسان ابداع و ارائه نموده است . 
در مملکتی که در قسمت اعظم فلات مرکزی آن در بیش از نیمی از سال قطره ای باران نمی بارد و تهیه و حفظ آب از معضلات همیشگی مردم این نواحی بوده و در سواحل دریای خزر با حدود دو متر بارندگی سالیانه و رطوبت بالای 80 درصد در اکثر اوقات سال ، که فعالیت و تحرک را از انسان سلب می کند و همچنین در سواحل جنوبی کشور که از لحاظ شدت گرما دروازه جهنم نامیده شده و بالاخره در نواحی کوهستانی که برف و سرمای شدید مخل زندگی در زمستانهای طولانی این منطقه است ، مشاهده می کنیم که معماران سنتی این مرز و بوم به لحاظ تجربه چند هزار ساله ، اصول و روشهایی ابداع نموده اند که بدون استفاده از وسایل مکانیکی ، شرایط زیست محیطی ساختمانها را در مناطق مختلف آب و هوائی به شرایط آسایش انسان تا حد ممکن نزدیک کرده اند . 
حتی امروزه با استفاده از مصالح جدید و کلیه امکانات تکنولوژی که از نظر اقتصادی پر هزینه و از لحاظ زیست محیطی آلوده کننده می باشند ، مشاهده می کنیم که در مواردی از آن آسایش و آرامش فراهم نگردیده ، چنانچه در اکثر بازارها و مساجد قدیمی ایران ، شرایط آسایش انسان بهتر از انواع جدید آن فراهم است . تا همین سی الی چهل سال قبل بود که بنایان و معماران در مناطق مختلف اقلیمی ایران ، جهت اصلی ساختمان را رو به جنوب و یا باد مناسب می ساختند . ولی امروزه طرحهای ما به گونه ای است که ساختمانها در طی تابستان بسیار گرم و در زمستان نیز بسیار سرد و از لحاظ آسایش ناراحت کننده است و به کمک تکنولوژی مدرن و تحمل هزینه بسیار و ایجاد آلودگی سعی شده شرایط محیطی را به شرایط آسایش نزدیک کرده . از آنجائیکه هزینه تأسیسات مکانیکی هر روز گرانتر و تأمین انرژی مشکل تر و همچنین آلودگی محیطی در اثر استفاده از تکنولوژی مدرن هر روز بیشتر می شود ؛ توجه محققان و مهندسان و معماران در کشورهای پیشرفته به سمت انرژی های لایزال و بدون آلودگی مانند انرژی خورشیدی ، باد ، آب و استفاده از شرایط اقلیمی به منظور تنظیم شرایط محیطی گردیده است و هر روز در این زمینه ابداع و روش جدیدی ارائه و مورد استفاده قرار می گیرد. 
البته بازگشت به شیوه های ساختمانی گذشته میسر نیست و مسلماً نحوه زندگی گذشتگان جوابگوی شرایط زندگی امروز ما نخواهد بود . 

فصل اول
عوامل اقلیمی 

1- عوامل اقلیمی
یک امر کلی که تقریباً در رابطه با کلیه ساختارهای سنتی ایران صدق می کند ، همگونی آنها و محیط مسکونی با عوامل اقلیمی است این مطلب را در سواحل دریای خزر ، کرانه خلیج فارس و دریای عمان ، دامنه قلل مرتفع و حاشیه کویری مرکزی می‌توان به وضوح مشاهده نمود . بافت شهری ، فرم بنا و نوع مصالح در هر یک از این مناطق در تطبیق کامل با شرایط اقلیمی می باشد عواملی که بر شرایط اقلیمی یک منطقه تأثیر می گذارد شامل زاویه تابش خورشید ، موقعیت جغرافیایی ، آب و هوا و باد می باشد که هر کدام به اختصار توضیح داده شده . 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی