آموزش مجازی
این مقاله آماده پرینت می باشد
این فایل قابل ویرایش است
چکیده:
اینترنت و فضای مجازی[1] منابع شگفت انگیز آگاهی و دانش هستندبا تغییرات اساسی که در اثر رشد و گسترش فناوریهای نوین ارتباطی در عرصههای مختلف زندگی انسانها رخ دادهاست، تعلیم و تربیت نیز از این قاعدهی تغییرات مستثنی نیستدر عصر ما دانش و فناوری با یکدیگر هم مسیر شدهاند و نمیتوان یکی از این دو رابدون دیگری به راحتی به دست آوردفضای مجازی با منابع و امکانات شگفت و عظیمی که در زمینه علم و دانش در اختیار کاربرانش قرار میدهد و با ویژگیهایی چون بی زمانی و بی مکانی، تعاملی بودن[2] وقابلیتهای زیادی در زمینه آموزش و تعلیم و تربیت در اختیار کاربران خود قرار می دهداصطلاحاتی چون کلاس بدون دیوار، مدارس هوشمند، دانشگاه مجازی[3] و اشاره به نوع جدید و شاید غیر معمولی از آموزش الکترونیک[4] دارد که در مقابل آموزش سنتی[5] و معمول امروزه در حال جایگیری در سیستمهای آموزشی کشورهای مختلف استدر آموزش سنتی به خاطر حضور فیزیکی در زمان و مکان، دانشجو، استاد و محتوا و منابع درسی، مشارکت و تعاملی چهره به چهره با یکدیگر قرار دارند و ویژگی اصلی آموزش نیز همین تعاملات است که از طریق آن دانش و اطلاعات بین افراد رد و بدل میشود و به حجم و محتوای دانش اضافه میشود و یا در آن تغییراتی ایجاد میشوداین ویژگی آموزش در صورت جدید آموزش که آموزش الکترونیک یا از راه دور[6] است نیز حضور بارز و روشن دارد و بر حسب محیطی که در ان عمل میکند، از ویژگیهای و قابلیتهای فضای مجازی برای عملکردش استفاده میکند
مسئله اصلی در آموزش امروز دسترسی به اطلاعات بیشتر نیست در حقیقت یکی از چالشهای دانشجویان، معنی بخشیدن به حجم محتوایی است که با آن روبه رو میشوند و جذب هدفمند تمام اطلاعات استبه خاطر انفجار اطلاعات و پیشرفتهای همراه با آن در ارتباطات به رویکردهای جدید نیاز داریم [7]
در حقیقت یاد گیری الکترونیکی باعث شدهاست که متوجه بعضی از نقصهای فعلی آموزش مانند سخنرانیهای طولانی بشویم یادگیری الکترونیکی تواناییهای منحصر به فردی در پشتیبانی از ارتباط غیر همزمان و مشارکتی در محیط آموزشی پویا و با قابلیتسازگاری داردایجاد اجتماع آموزشی نقاد و مشارکتی بخشی جدا نشدنی از آموزش عالی استتوانایی یاد گیری الکترونیکی قابلیت برقراری ارتباط بین افراد به صورت شخصی و گروهی را داردیکی از دیدگاههای معمول و مورد قبول که به وسیله یادگیری الکترونیکی عملیتر شدهاست، این است که آموزش مفاهیم سطح بالاتر ناگزیر گفتگوهای زیادی را ایجاد میکندپژوهش در محیط آموزشی چهره به چهره و مبتنی بر رسانه مزایای به کار گیری یاد گیری مشارکتی را در پشتیبانی از سطوح بالا اثبات میکند [8]
مسئله و سئوال اصلی در این مقاله بررسی میزان تعامل پذیری آموزش از راه دور است و درک این مطلب که در محیط آموزشی مجازی به علت اینکه تعاملات از نوع رو در رو نیست آیا این امر در میزان یادگیری فراگیرندگان تاثیر دارد یا خیر؟
فهرست
مقدمه 1
فصل اول: آموزش الکترونیکی
1-1- آموزش الکترونیکی 6
1-1-1- تعریف آموزش الکترونیکی6
1-1-2 ضرورت رویکرد به آموزش الکترونیکی در تجارت8
1-2- مزایای آموزش الکترونیکی13
1-2-1- مزایای آموزش الکترونیکی از دیدگاه مدیر15
1-2-2- مزایای آموزش الکترونیکی از دیدگاه استاد 16
1-2-3- مزایای آموزش الکترونیکی از دیدگاه تولیدکنندگان محتوای آموزشی16
1-2-4- مزایای آموزش الکترونیکی از دیدگاه دانشجو18
1-3- محدودیتهای آموزش الکترونیکی 19
1-4- روشها و ابزارهای آموزش الکترونیکی20
1-4-1- تلویزیون آموزشی21
1-4-2- ویدیو کنفرانس تعاملی22
1-4-3- آموزش مبتنی بر رایانه Computer Based Training 24
1-4-4- آموزش مبتنی بر اینترنت و وب26
1-5- سیستمهای مدیریت در آموزش الکترونیکی (مدیریت آموزشی)29
1-5-1- تعریف سیستم مدیریت آموزشی(SystemLMS ( Learning Management29
1-5-2- سیستم مدیریت محتوا 32
1-5-2-1-استاندارد در سیستم مدیریت محتوا 34
1-5-2-2- بسته های آموزشی قابل استفاده مجدد (RLO( ReusableLearning Objects 35
1-5-3- سیستم مدیریت محتوای یادگیری35
1-5-4- سیستمهای مدیریت آموزشی نوین 39
1-5-5- انتخاب سیستمهای مدیریت آموزشی43
1-5-6- ابزارهای توسعه استراتژی مداوم آموزشی 47
1-5-7- سیستم پشتیبانی عملکرد الکترونیکی 48
فصل دوم: استانداردسازی
2-1- استانداردسازی در آموزش الکترونیکی 50
2-1-1 ضرورت استانداردسازی50
2-2- استانداردهای مطرح در آموزش الکترونیک52
2-2-1-استانداردهای متادیتاو Interoperability
2-2-2- استانداردAICC 53
2-2-3- استانداردIEEE LTSC56
2-3- برخی موسسات استانداردسازی 60
2-3-1- موسسه IMS( (Instruction Management System60
2-3-2- موسسهADLSCORM((Advanced Distributed Learning 61
2-3-3- Dublin Core61
2-3-4- ARIADNE(اتحادیه آموزش از راه دور و ایجاد مرجع و شبکههای توزیع برای اروپا) 62
فصل سوم: پیادهسازی
3-1- پیادهسازی و عملیاتی کردن آموزش الکترونیکی 65
3-2- نیازهای قابل بررسی در آموزش الکترونیکی 66
3-3- مراحل عملی تحقق آموزش الکترونیکی 69
3-3-1- انواع روشهای ارزیابی71
3-4- مراحل پیاده سازی آموزش الکترونیکی 73
3-4-1- آماده شدن برای آموزش الکترونیکی 73
3-4-2- تعیین استراتژی 75
3-4-3- انتخاب فناوری و محتوا77
3-4-4- معرفی و ارائه آموزشی الکترونیکی به همه افراد سازمان89
3-4-5- گسترش پیادهسازی سیستم به همه موسسات وابسته 91
3-4-6- ارزیابی و گزارش کردن نتایج پیاده سازی سیستم92
فصل چهارم: نتیجه گیری
نتیجه گیری94
مراجع و منابع 95
مقدمه
عصر کنونی را عصر ارتباطات، عصر انفجار اطلاعات، عصر فراصنعتی، عصر دانش و غیره نامیدهانددر این عصر، قافله دانش و فناوری با سرعتی باورناپذیر و شگفت انگیز پیش میرود و اگر جوامع بخواهند همپای این قافله راه بسپارند، بایستی حرکت کُند و سنتی خویش را کنار گذاشته و آهنگی تند و سریع برای گام برداشتن اختیار کنند که اگر جز این باشد از قافله باز میمانند و این به مفهوم گسستن حلقه ارتباط ایشان با دیگر جوامع و انزواستدر این چرخه تحولات و پیشرفت فناوری، آنچه بیش از همه جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده، ظهور فناوری ارتباطات و اطلاعات (Information &Communication Technology(ICT)) استاین فناوری نظریه مک لوهان را مبنی بر کوچک شدن جهان و ایجاد دهکده جهانی محقق کرده و به گونه ای باورنکردنی، فاصلهها را از میان برداشته و ارتباطات را بسیار سهلتر از پیش در سطح جهان برقرار ساخته استهمزمان با تغییرات سریع فنون و مهارتها و ظهور پدیدههای نوین در فناوری اطلاعات و تأثیر آنها بر شیوهها و روشهای زیستن، فرایند آموزش نیز که یکی از ارکان اساسی و بنیادین جوامع است متحول و دگرگون شدهاستدر عصر سقراط آموزش به روش استاد و شاگردی بودمهارتها و فنون تنوع چندانی نداشت و روشهای گوناگون آموزش ناشناخته بودنددر روش شاگرد و استادی ابزار خاصی برای ارزیابی فراگیر (شاگرد) وجود نداشت و آموزش کاملاً به شرایط فراگیر استاد و محیط بستگی داشتمنطق ارسطویی، مکاشفه و دیالکتیک سقراطی مبنای مباحث بیشتر مدارس بودپس ازاین دوران، آموزش به روشهای معمول و متداول کنونی و با تدریس آموزگار در مکانی مشخص و با حضور بیش از یک یا دو شاگرد شکل گرفتبه تدریج با گسترده شدن جوامع و برای ایجاد امکان تعلیم و تعلّم در مناطق دورافتاده و غیرقابل دسترس یا برای افرادی که به علل مختلف امکان حضور در جایی مشخص برای یادگیری را نداشتند « آموزش از راه دور » به وجود آمد.