پروژه و پایان نامه

دانلود پایان نامه پروژه دانشجویی

پروژه و پایان نامه

دانلود پایان نامه پروژه دانشجویی

خرید پایان نامه ارشد و کارشناسی
دانلود پروژه های دانشجویی

۴۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

این فایل دارای فرمت word و آماده پرینت می باشد.



موضوع: تاریخچه و ارزش اقتصادی و غذایی انگور



تاریخچه و ارزش اقتصادی و غذایی انگور

اصل و دیرینگی انگور

ارزش اقتصادی انگور

ارزش غذایی انگور

گیاه شناسی انگور

رده بندی گیاهی و گونه های وحشی مو

زیر جنس موسکادینه

زیر جنس اوی ویتیس

1.گونه های وحشی آمریکایی

3.گونه های وحشی اروپایی

2.گونه های وحشی آسیایی

ساختار اندامهای مو

ریشه

تنه و شاخه

برگ

گل

خوشه و میوه

روشهای تکثیر مو

ازدیاد بذری (جنسی)

خفتگی –خواب(

ازدیاد غیر جنسی

ازدیاد قلمه ای مو

انواع مختلف قلمه ی مو

قلمه ی ساده

قلمه ی پاشنه دار

قلمه ی قند دار

قلمه ی جوانه

گزینش قلمه

طرز تهیه ی قلمه

ریشه دار شدن قلمه ها

سرمادهی

خیس کردن قلمه

پوست کنی

هورمونهای گیاهی

کاشت قلمه

ازدیاد مو از طریق خوابانیدن شاخه

خوابانیدن ساده ی شاخه ی مو (معمولی )

خوابانیدن شیاری ( نهری ) شاخه ی مو

ازدیاد پیوندی بوته ی مو

گزینش پیوندک

چگونگی گزینش پیوندک

نگهداری و مراقبت پیوندک

شیوه ی اجرای پیوند

پیوندک انگلیسی یا نیمانیم

آماده سازی پایه

آماده سازی پیوندک

پیوند شکافی ساده یا ترصیعی

شیوه ی اجرای پیوند ترصیعی

تهیه ی پایه

تهیه ی پیوندک 

پیوند شکافی کامل

پیوند شکافی پاشنه دار

پیوند شکافی میان تهی

پیوند شکافی زینی

پیوند شکافی جانبی

شیوه اجرای پیوند شکافی جانبی

تهیه پایه

تهیه پیوندک

پیوند اسکنه بر روی ریشه

مزایای پیوند شکافی جانبی

پیوند شکمی

شرایط لازم برای گرفتن قلمه های پیوند شده

تاثیر پیوند بر تولید و کیفیت میوه

شرایط لازم برای گزینش پایه مو

مقاومت در برابر بیماری و آفت ها

توافق پایه و انواع مختلف خاک

گزارش کار 

هدف 

شرح کار

بیدانه 

شاهانی 

عسگری 

فخری

انگور پستان گاوی 

گزارش کار 

هدف 

شرح کار

بیدانه

شاهانی 

عسگری 

فخری

انگور پستان گاوی 

گزارش کار 

هدف 

شرح کار

بیدانه

شاهانی 

عسگری 

فخری

انگور پستان گاوی 

نتیجه گیری 

منابع 





اصل و دیرینگی انگور

انگور،یکی از مهمترین میوه هایی است از زمانهای بسیار قدیم مورد استفاده بشر قرار گرفته است. بطور کلی ،دو نظریه متفاوت در مورد دیرینگی انگور وجود دارد . عده ای از آگاهان معتقدند که انگور،حتی پیش از پیدایی غلات ،مورد استفاده بشر قرار گرفته است انگور،بطور وحشی و به مقداری فراوان در جنگلها وجود داشته و انسانهای نخستین،از برگ و میوه آن بهره می جستند. عده ای دیگر دیرینگی انگور را در حدود 6تا7 هزار سال تخمین می زنند. بر طبق روایات موجود ،حضرت نوح (ع)نخستی کسی بود که به پرورش انگور پرداخت. در نگاره های موزائیکهای مصری که به 3500سال پیش از میلاد تعلق داشته و به دوران سلطه فنیقی ها و آشوری ها بر مصر مربوط می شوند،می توان چگونگی کاشت و پرورش تاک را بطور کامل مشاهده کرد . در دوران سلطنت ها موراپی 1 پادشاه بابل ( 1728 -1686پیش از میلاد ) تاکستانها ی فراوانی در منطقه ای پهناور بین رودخانه های دجله و فرات وجود داشته است که بطور مصنوعی آبیاری می شده اند . و بر طبق نظریه ی مورخین شخصی به نام سایبولد 2، بذر انگور های کاشته شده را از منطقه ای نا معلوم ، به جنوب آرارات و شرق دجله ( تقریبا منطقه ی آذربایجان و کردستان ) آورد .



پرورش انگور در آسیای صغیر از حدود 2000 تا 2500 سال پیش از میلاد شروع شده و توسط مهاجرین از طریق دریای مدیترانه به کشورهای بالکان گسترش یافته است بر طبق نشانه های بدست آمده یونانیان در حدود هزار سال پیش از میلاد پرورش انگور را در کشور خود آغاز کردند .عدهای از آگاهان بر این عقیده اند که یونانیان شیوه ی پرورش و تولید انگور را از فنیقی ها که حدود 2 هزار سال پیش از میلاد در مصر می زیسته اند فراگرفته اند .در سال 600 پیش از میلاد پرورش انگور در فرانسه از شهر بندری مارسی 1 آغاز شده و کاشت آن به سوی شمال این کشور گسترش یافت . رومیان نیز در حدود 30 تا 50 سال پس از میلاد کشت انگور را در قسمتهای جنوبی آلمان آغاز کردند و مبدا تاریخی کاشت انگور در ایران متاسفانه بطور دقیق معلوم نیست .اما بر طبق نظر متخصصین کاشت انگور حداقل از 2 هزار سال پیش از میلاد در این کشور متداول بوده است . در مورد انگور حکایات داستانها و روایات بسیار فراوانی وجود دارد که اکثرا در زمینه ی استفاده از انگور برای تهیه ی شراب (دوران پیش از میلاد ) در منطقه ی آسیا صغیر روم و یونان قدیم بوده و بیانگر مصرف آن در بزمهای درباری لشکر کشی ها و جنگل های مختلف می باشند . این رسم در میان شاهان ایران و اطرافیانشان رواج داشته و بخشی از ادبیات منظوم منشور فارسی نیز به شراب و می گساری اختصاص یافته است که خمریات نامیده می شود . اما پس از ظهور اسلام در ایران کاشت و پرورش انگور بطور کلی برای تولید فرآورده های غیر الکلی مورد استفاده قرار گرفت.



مهمترین گونه های وحشی آمریکایی عبارتند از :

الف- ویتیس استیوالیس Vitis aestivalis

ب- ویتیس لابروسکا Vitis labrusca 

ج- ویتیس ریپاریا Vitis riparia

د- ویتیس روپستریس Vitis rupestris

ه- ویتیس سینرآ Vitis cinerea

و- ویتیس برلاندری Vitis berlandieri 



ساختار اندامهای مو

ریشه

ریشه قسمتی از گیاه است که در خاک قرارگرفته و عمل جذب مواد غذایی ( عناصر کانی ) و آب ذخیره سازی مواد و همچنین استقرار گیاه در خاک را برعهده دارد. بوته های مو دارای ریشه های بسیار قوی طویل بسیار منشعب هستند . این انشعابات از شکلی منظم و خاص برخوردار بوده و برخلاف شاخه فاقد گره و میان گره می باشند.انشعابات ریشه با توجه به نوع تکثیر در فواصل مختلفی از بافت پریسیکل خارج می شوند در صورتی که انشعابات شاخه در فواصلی منظم از گره ها خارج می شوند.در گیاهانی که از طریق تکثیر جنسی (بذری ) بوجود آمدهاند طول ریشه های اصلی بسیار زیاد بوده و گاهی تا عمق 3 تا 4 متری نیز به درون خاک نفوذ می کنند.در چگونگی گسترش ریشه ی مو خاک و دمای آن ونیز نوع رقمی که کاشته می شود اهمیت فراوانی دارد .بنا به گزارش وودهام و الکساندر (1966) بهترین دما برای رشد ریشه 20 درجه ی سانتیگراد است. بطور کلی ریشه ها پس از خروج از قلمه به تدریج جهت عمودی گرفته وبعد بطور مایل رشد می کنند. رشد و نمو سطحی و یا افقی مو نیز زیاد بوده و کلا به هر اندازه که نمو طولی ریشه ی اصلی زیاد تر باشد به همان میزان نیز نمو سطحی ریشه های فرعی افزایش می یابد .بر همین اساس ریشه های مو با حجم بیشتری از خاک تماس گرفته و می توانند از آب و مواد غذایی بیشتری استفاده کنند. بطور کلی مواد غذایی خاک که مورد نیاز گیاه می باشند. به صورت املاحی فوق العاده رقیق توسط تارهای کشنده ریشه (ریشه های موئین ) جذب شده و به بافتها و قسمت های داخلی گیاه انتقال می یابند.

تمامی املاحی که وارد ریشه می شوند ابتدا میبایستی در آب به صورت محلول در آمده و از غشا سیتوپلاسمی یاخته های ناحیه ی جذب کننده ی ریشه یعنی تار های کشنده دارای یاخته های اپیدرم (بشره ) عبور کنند. سلولز دیواره ی یاخته ای به تمام مواد محلول در آب اجازه ی عبور می دهد. اما غشاء سیتوپلاسمی عبور این مواد را کنترل کرده و فقط در برابر بعضی از آنها تراوا می باشد. فعالیت تارهای کشنده در دوران جوانی زیاد بوده اما پس از سپری شدن مدتی کوتاه یعنی در زمانی که تارهای کشنده ی گیاه به حداکثر رشد خود رسید و پلاسیده شدند ، از فعالیت آنها کاسته می شود. 

ریشه دار شدن قلمه ها

ریشه ی قلمه های مو ، از محل برش و بعضی از گره هایی که در داخل خاک قرار دارند همزمان با رویش جوانه های روی شاخه خارج می شوند . گاهی از فاصله بین دو گره نیز ریشه هایی بیرون می آیند . قلمه های بعضی از ارقام آمریکایی مانند ویتیس برلاندری ، بسیار سخت و کند ریشه دار می شوند . برای آسانی و تسریع در ظهور و رشد ریشه ها ، از روشهای متفاوتی استفاده می شود که به شرح زیر است :





سرمادهی

سرمادهی ، عبارتست از کاشتن قلمه در ماسه مرطوب و در شرایطی مناسب برای ریشه دار شدن . برای این کار ، درون جعبه هایی چوبی ، لایه ای به ضخامت 15 سانتیمتر ماسه شسته شده می ریزند و روی آن را با یک ردیف قلمه می پوشانند . آنگاه روی قلمه ها را دوباره با یک لایه ماسه می پوشانند . این عمل را تا پر شدن جعبه ها چندین بار تکرار می کنند ، سپس آنها را تا مدتی در محلی نسبتاً سرد قرار می دهند . سرما ، باعث کاهش تدریجی از میزان هورمون اسید آبسایزیک ( که باعث خواب رفتگی گیاه می شود ) شده و بر میزان هورمون جبیرالین ( که باعث بیداری گیاه می شود ) می افزاید .


دانلود مقاله در مورد ارزش اقتصادی و غذایی انگور

  • جواد صادقی
  • ۰
  • ۰

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

 

موضوع:

بررسی اثربخش آموزشی مهارت های اعتبارتی بر سلامت روان شناسی دانش

 

فصل اول مسأله مورد بررسی

مقدمه

بیان مسأله

ضرورت و اهمیت پژوهش

اهداف پژوهش

هدف کلی

اهداف جزئی

فرضیه های پژوهش

تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

سلامت روانشناختی

شیوه های حل مساله

شیوه های حل تعا رض بین فردی

مهارت جرأت ورزی

 

فصل دوم پیشینه تحقیق و پایه های نظری

مفهوم سلامت

ابعاد سلامت

مهارتهای زندگی و مهارت های ارتباطی

حل مساله

مؤلفه های حل مسأله

راهبردهای مقابله ای

سبکهای حل مساً له

نقص در حل مسأله و بروز مشکلات روانشناختی در افراد

حل تعارض بین فردی

تعریف و ماهیت تعارض

انواع تعارض

منابع تعارض

سبک های حل تعارض

روشهای پیشگیری و مهار تعارض ها

جرأت ورزی یا ابزار وجود

تعریف جرأت ورزی

اثر بخشی جرات آموزی در کنترل مشکلات روانشناختی

سبک های پاسخدهی افراد

انواع جرأت ورزی

مؤ لفه های جرأت ورزی

 

فصل سوم روش شناسی تحقیق

روش تحقیق

متغیرهای مستقل و وابسته

جامعه آماری

نمونه و روش نمونه گیری

ابزارهای جمع آوری اطلاعات

مقیاس SCL-90-R

مقیاس شیوه حل مسأله

مقیاس نسخه دوم شیوۀ مقابله با تعارض رحیم (راسی- II)

مقیاس جرأتمندی جرابک

دستورالعمل و برنامۀ آموزش مهارت های ارتباط

 

فصل چهارم : یافته های تحقیق مسأله مورد بررسی

فراوانی گروه ها

تحلیل نتایج بر اساس فرضیه های تحقیق

 

فصل پنجم بحث و نتیجه گیری

بحث و بررسی در مورد یافته های تحقیق

محدودیت های پژوهش

پیشنهادات

منابع

1-1- مقدمه

دورۀ نوجوانی دوره ای است که در مصادف با تغییر و انتقال در برگ[1]، 1990 ) . استقلال نسبی از والدین و وابستگی به گروه همسالان و دوستان ، رشد و تحول مفهوم خود و هویت یابی اجتماعی و جنسی ، اتتخاب رشته تحصیلی ، برنامه ریزی برای دانشگاه و انتخاب شغل از جمله عواملی هستند که برای نوجوانان تنیدگی هایی را ایجاد می کنند (فورنت[2] و همکاران ،1998 ) اینعوامل تنیدگی زا توأم با خواست ها و تقاضا های آموزشی در محیط مدرسه و انتظارات والدین از نوجوانان ، سلامت و بهداشت روانی آنها را به مخاطره می اندازد و بر عملکرد کلیو تحصیلی آنها تأثیر منفی می گذارد (نایمی[3] و واینیوماکی[4] ،1999 ) پژوهش ها حاکی استافرادی که در رویارویی با چنین مسائلی فاقد توانایی های لازم و اساسی هستند ، آسب پذیر بوده و مشکلاتی نظیر افسردگی ، اضطراب ، تنهایی و احساس طرد شدگی ، کمرویی ، خشم ، تعارض بین فردی و....را تجربه می کنند. در عین حال پژوهش های بیشماری حاکی است که بسیاری از مشکلات بهداشتی و اختلالات روانی –عاطفی ریشه های روانی –اجتماعیدارند و ارتقای مهارتهای مقابله ای و توانایی های روانی –اجتماعی در بهبود و سلامت روانشناختی افراد بسیار مؤثر است . این توانایی ها فرد را برای مقابله مؤثر باموقعیت هایتعارض زا یاری می کند و شخص را قادر می سازد تا در رابطه با سایر افراد جامعه ، فرهنگ و محیط خود به گونه ای مثبت و سازگارانه عمل کرده و سلامت به ویژه سلامت روانی خود را تامین کند . به همین دلیل در سالهای اخیر آموزش مهارتهای زندگی[5] برای آماده نمودن افراد هنگام مقابله با مشکلات و فشارهای زندگی و ایجاد رفتارهای مثبت و کاهش رفتارهایمنفی و در نتیجه دستیابی به زندگی موفقیت آمیز مورد توجه روانشنا سان و دست اندر کاران نظام های آموزشی قرار گرفته است.

برنامه ها ی آموزشی مهارت های زندگی به دامنه وسیعی از مهارتهای زندگی به دامنه وسیعی از مهارتها برمی گردد، اما مهارتهای اجتماعی[6] و ارتباطی از جمله مهارت هایی می باشد که آموزش این مهرت ها تأثیر قابل توجهی بر کاهش رفتارهای منفی و افزایش رفتارهای مثبت و سازگارانه داشته است .در حقیقت ، ارتباط بین فردی یکی از مهمترین توانایی های بشر است اما برخی افراد در برقراری ارتباط ،مهارت لازم را نداشته و یا پاسخ های آنها اغلب اثری منفی بر ارتباط دارند و همین سدهای ارتباطی ممکن است به تنهایی و کناره گیری اجتماعی و نیز عدم کارایی تحصیلی و شغلی فرد منجرشود . حتی برخی از صاحب نظران معتقد ند که اختلالات روانی در اصل ناشی از مشکلات مربوط به ارتباط نا مناسب است و بیمار روانی از روابط انسانی محروم مانده است (بولتون[7]ترجمه سهرابی ،1381 ) . بنابراین با آگاهی از نقش مهارت های اجتماعی در تأمین سلامت روانشناختی افراد و با توجه به اهمیت یادگیری این مهارت ها برای مواجهه با مسائل و مشکلات روز مره و تأثیر آن بر بهبود زندگی فردی و اجتماعی این تحقیق در صدد است تا میزان اثر بخشی آموزش این مهرت ها در سلامت روانشناختی دانش آموزان مراجعه کننده به مراکز مشاوره را بررسی کند.

1-2- بیان مسأله

انسان امروزی به لحاظ پیچیدگی های زندگی ، وسعت و سرعت تغییرات ، با چالشهای فراوانی روبه روست که این چالش ها در قرن آینده بارزتر خواهد شد (دلور ؛ترجمه فقیهیو رئوف، 1375) چالش ها و بحران هایی مانند چالش بین جهانی شدن و بومی ماندن ، بحران جمعیت ، بحران سلامتی و تغذیه ، دگرگونی های فناوری و شرایط حرفه ای، آثار فناوری نوین ارتباطی برمهارتهای اجتماعی اجتماعی و خلق وخوی ، مشکلات خانوادگی و اشتغال والین در بیرون از منزل ، افزایش فشارهای روحی و روانی و.... ، که هر یک از این عوامل ،مشکلاتی را بر چگونگی زندگی افراد و رفتارهای اجتماعی و فردی آنان تحمیل می کند.

مطالعات اخیر حاکی است که این مسائل میتوانند تأثیرات زیانبخشی برسلامت جسمانی و روانشناختی افراد داشته باشند . در واقع ، بین تعداد مسائل روزمرهای که افراد تجربه می کنند و علائم مشکلات سلامت[8] و تنش های روانشناختی و فیزیولوژیکی همبستگی وجود دارد(دلانگیس[9] و همکاران، 1982 ). کمپبل[10] و سونسون[11](1992) ، معتقدند زمانی که تنیدگی ناشی از مسائل روزمره شدید باشد و یا فرد به دلایل مختلفی هر تنیدگی را به صورت منفی درک کند ،سلامت و عملکرد وی (بویژه عملکرد تحصیلی ) تحت تأثیر قرار می گیرد ( کمپیل و سونسون؛ نقل از راس ،1999؛ میسرا[12] ،2000 ).

کنار آمدن با این فشارها و کسب مهارتهای فردی و اجتماعی ، هموار بخشی از واقعیت زندگی انسان بوده ودر ادوار متفاوت زندگی او ، به اشکال گوناگون تجلی یافته است .در دورۀ کودکی ، تعارض ها جلوه چندانی ندارند ،اما با افزایش سن و هنگام مواجهه با دشواری های ویژة سنین نوجوانی ، کشمکشها و تعارضها بیشتر تظاهر پیدا می کنند. همزمان با رشد جسمانی و روانی ، انتظارات خانواده و جامعه بیز از فرد افزایش می یابد ، بطوری که نوجوان می پذیرد به سبب زندگی اجتماعی ، بخشی از تمایلات خود را محدود کند ودر چهار چوب هنجارهای اجتماعی و گروهی قرار دهد . در این میان ، هر چه جامعه پیچیده تر و ارتباطات بین فردی و اجتماعی وسیع تر گردد ، تعارض های درونی و محیطی نبزسیر صعودی طی میکند و همه این عوامل ، به سر گشتگی و آشفتگی بیشتر فرد می انجامد . اعتیاد ، پناه بردن به انواع داروهای اعصاب ، رفتارهای ضد اجتماعی و انواع اختلالات روانشناختی و عاطفی حاصل چنین فرایندی است . بنابراین محیط آموزشی یکی از اساسی ترین محیط هایی است که آموزش مهارت های زندگی از نظر بهداشت روانی ضروری است و به نظر میرسد در حوزه تعلیم و تربیت ، چگونگی رویارویی با مسائل مذکور و ایجاد زمینه مناسب برای رشد افراد و افزایش ظرفیت روانشناختی و توانایی های روانی –اجتماعی ،برنامه ریزی و الزامهای خاصی را می طلبد .


دانلود پایان نامه در مورد اثربخشی آموزش مهارت ها در سلامت روانشناسی

  • جواد صادقی
  • ۰
  • ۰

ضمنا این فایل دارای پرسش نامه نیز می باشد


موضوع

رابطه هوش هیجانی با رضایت زناشویی


عنوان فهرست مطالب صفحه

فصل اول – کلیات تحقیق 1

مقدمه 2

بیان مسئله 4

اهمیت و ضرورت تحقیق 5

هدف کلی تحقیق 6

اهداف جزئی 6

فرضیه های تحقیق 6

واژه ها و متغیرهای تحقیق 6

تعاریف عملیاتی و نظری 7

فصل دوم پیشینه و ادبیات تحقیق8

پیشینه نظری – رضایت زناشویی  9

ناخشنودی و طلاق در خانواده و علل آن 12

دوازده باور و انتظار مخرب 14

تاریخچه هوش هیجانی 19

ظهور و مفهوم هوش هیجانی  20

دو رویکرد در تعریف هوش هیجانی 27

هوش غیر شناختی 29

دانستنیهای هوش هیجانی 31

مولفه های هوش هیجانی 35

عوامل هوش هیجانی 36

سنجش برای هوش هیجانی 38

جایگاه هیجانات 40

مقیاسهای مبتنی بر روشها و رویکردهای اندازه گیری 44

نقش هوش عاطفی در تفکر و رفتار انسان 54

نظری گلمن 59

نظریه باران 60

نظریه کامپوس و گرمویان 61

 

عنوان فهرست مطالب صفحه

الگوی رابطه ای هیجان در خارج و داخل کشور 61

تحقیقات انجام شده در خارج و داخل کشور 64

فصل سوم – روش شناسی پژوهش 66

روش تحقیق 67

جامعه مورد مطالعه 67

نمونه و روش نمونه گیری 67

ابزار و اندازه گیری 67

اعتبار و رواتی 68

روش اجرای تحقیق 70

روش آماری و تجربه و عامل داده ها 70

فصل چهارم – یافته ها وتجربه و تحلیل داده ها  71

جدول 1-472

تحلیل داده ها 73

جدول 2-474

جدول 3-475

جدول 4-476

جدول 5-477

جدول 6-478

فصل پنجم – بحث و نتیجه گیری 79

خلاصه یافته ها و نتیجه گیری  80

محدودیت ها 81

پیشنهادات 82

چکیده 83

فهرست منابع و سایت ها 84


فصل اول

کلیات تحقیق

مقدمه

رضایت مندی زناشویی تا حدودی به شرایط زندگی زن و شوهر ها بستگی دارد در مجموع هنگامی که با شرایط تنش زای زندگی مواجه شوند ، خطر بیشتری آنها را تهدید می کند اما اگر این خانواده پیش از مواجه با فشار روانی خانواده ای با ثبات و استوار باشد ، کمتر در معرض خطر خواهد بود برخی از یافته های اختصاصی تر در زیر خواهد آمد ، درآمد کم و ناامنی شغلی با رضایت مندی زناشویی پائین همراه است ( چرلین 1979) ( یلینت 1977) هنگامی که زوجین دائما درباره پول نگرانی داشته باشند رضایت مندی زناشویی پائین خواهد بود به ویژه برای شوهرها ، رضایت مندی شغلی با خشنودی زناشویی رابطه دارد اما موفقیت شغلی نیز ممکن است مسائل و مشکلات خاص خود را داشته باشد معلوم شده است که اگر شوهران پردرآمد مجبور باشند قسمت عمده ای از زمان را بیرون از خانه به سر ببرند ، رضایت مندی زناشویی کاهش می یابد ( دیزارد 1968) شاید این نکته درست باشد که عشق می تواند به هر چیزی غلبه کند ، اما غالبا چنین نیست زوجهای غیر رمانتیک ، همانگونه که از اسم آن بر می آید پیش از آنکه خود را متعهد به ازدواج کنند بررسی دیزارد درباره اثرات زمان صرف شده برای کار به جای بدون در خانه ظاهرا می تواند حاکی از آن باشد که اگر زنان در خارج از خانه کار بکنند ازدواجها به خطر می افتد که اگر چنین چیزی درست باشد آگاهی از این نکته نسبت به زنان شاغل و متاهل در بیرون از خانه از 1950 تا 1974 دو برابر شده است یعنی 43 درصد در سال 1974 موضوعی نگران کننده خواهد بود ، امروزه این نسبت افزایش یافته است خوشبختانه لاسکی هیچ گونه مدرکی دال بر اینکه سازگاری زناشویی با اشتغال این زنان رابطه دارد پیدا نکرد در حقیقت برک وویر 1976 دریافتند هنگامی که زن در بیرون ازخانه کار می کند گاهی اوقات از لحاظ هوش هیجانی دچار تغییراتی می شود که می تواند تاثیر بسزایی در زندگی و روابط زناشویی آنها داشته باشد یک منبع بسیار با اهمیت رضایت مندی در ازدواج را عبارت است از یاداشتهایی که طرفین به یکدیگر می دهند ( را سالت ) 1980 دریافت که بسیاری از عوامل باعث استحکام ازدواج می شوند این عوامل عبارتند از هزینه های ترک خانواده ( آیا می توانیم هر خانواده را حمایت کنیم ؟ والدین ما چه خواهند گفت و مطالب دیگر که تمام اینها از لحاظ هیجان و هیجان طلبی و حتی هوش هیجانی می تواند تاثیر گذار باشد گاهی اوقات در زندگی متاهلی مشکلاتی به وجود می آید که هم رضایت زناشویی را کاهش می دهد و هم اینکه هوش هیجانی زنان و یا مردان را دچار مشکل می کنند ( اند روا ساپینگتون به نقل از حمید رضا شاهی برواتی 1385)

بیان مسئله

شادکامی کلی زناشویی با رضایت مندی جنسی رابطه دارد زوجهای شادکام نسبت به زن و شوهر ناشاد از زندگی جنسی خود خشنود ترند که اثبات شده است که ناشادی از زندگی جنسی می تواند در هوش هیجانی تاثیر بسزایی داشته باشد پتول و ویرنیگ (‌1985) دریافتند که صمیمیت جنسی در ازدواج با صمیمیت عاطفی رابطه دارد اما علت این همبستگی ها روشن نیست شاید رضایت مندی جنسی به این خاطر منجر به یک ازدواج شادتر می گردد که بر پاداشهای مرتبط با زوجین می افزاید اما این احتمال نیز وجود دارد که در یک ازدواج خوب به ویژه ازدواجی که در آن ارتباط و تبادل نظر خوبی نیز به چشم می خورد ، آگاهی از این نکته که برای هر کدام از طرفین چه چیزی از لحاظ جنسی لذت بخش است آسانتر می باشد ممترز و جانسون معتقدند که مشکلات هیجانی اغلب به خاطر ارتباط ضعیف در زندگانی زناشویی است قسمتی از درمان آنها برای مشکلات جنسی عبارت است از کمک به زوجها برای بهبود رابطه کلی خود با طرف مقابل که می تواند در هوش هیجانی تاثیر بسزایی داشته باشد ( ناتن وجوانینگ 1985) متوجه شدند برنامه ای که به طورخاص برای بهبودکارکردهیجانی زن وشوهرها طراحی شده است گاهی اوقات موجب خشنودی زناشویی نیز می شود و به نظر می رسد که احتمالادر برخی موارد ، رفتار جنسی ضعیف هم می تواند در هیجانات تاثیر بسزایی داشته باشد واضح است که عشق برای افراد مختلف معنایی متفاوت دارد در کل ، عشق به مجموعه ای از احساسات مثبت و عمیق اشاره می کند که معطوف به فردی دیگر است برای اینکه زندگی زناشویی به خشنودی بینجامد باید احساسات عمیق اعلام شود و پاسخی مناسب از طرف مقابل دریافت کند بدیهی است که ازدواج اولین تعهد عاطفی و حقوقی است که ما در بزرگسالی قبول می کنیم به علاوه انتخاب همسر و انعقاد پیمان زناشویی نقطه ی عطفی در پیشرفت شخصی تلقی می شود و بی تردید یکی از مهمترین تصمیم هایی که ما در طول زندگی خود می گیریم انتخاب یک شریک زندگی است که این مقوله می تواند با هوش هیجانی و هیجانات آدمی بخصوص زوجین نقش بسزایی داشته باشد و به نظر می رسد در جامعه امروزی سه دلیل اصلی برای رضایت و همگام آن با خصوصیات فردی دیگر عشق و هم نشینی و تحقیق انتظار ما باشد  (ناتن و جوانینگ 1985)

آیا بین هوش هیجانی و رضایت زناشویی در بین دانشجویان متاهل رابطه معنی دار وجود دارد ؟

اهمیت و ضرورت تحقیق :

رضایت مندی زناشویی را نمی توان صرفا بر اساس فشارهای روانی بیرونی تبیین کرده زیرا تمامی ازدواجها دست کم با چند فشار روانی مواجه هستند  در بسیاری از خانواده ها فقر و تعدد فرزندان و بیماری وجود دارد اما در عین حال موفق بوده و بسیاری از ازدواجهایی که هیچ کدام از این موارد در آنها وجود نداشته است به شکست منتهی شده اند تفاوت ازدواجهای شادکام و خوب با رضایت بالا و ازدواجهای ناشاد و حداقل تا حدودی می بایست در پرتو شیوه ای تبیین کرد که طرفین به فشار روانی پاسخ می دهند و یا با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و این موارد می توان در هیجانات تاثیر مثبتی بگذارد که گاهی اوقات از لحاظ روانی و روحی باعث مشکلاتی در فرد به وجود می آمد و این مسئله که همسران چگونه می توانند یکدیگر را بهتر بشناسند به گفتگو اولین ابزار برای به حداقل رساندن کژ فهمی در ازدواج تبادل پیام است اگر زن و شوهرها در وضعیت گشوده و بی پرده با یکدگیر صحبت کنند احتمال اینکه یک نفر بدون آگاهی طرف مقابل تغییر کند وجود نخواهد داشت و طرفین از آنچه دیگری را خشنود یا ناخشنود می سازد بیشتر مطلع بوده و اگر همسر او درباره امری ناراحت و ناراضی باشد متوجه این قضیه می شود بک وجونز ( 1973) دریافتند که ارتباط ضعیف را یجترین مشکل ازوداجهای پردردسر است که هر کدام می تواند در هوش هیجانی تاثیر بسزایی داشته باشد 

هدف کلی تحقیق حاضر:

تعیین رابطه هوش هیجانی و رضایت زناشویی است

و اهداف جزئی عبارتند از :

1- تعیین رابطه هوش هیجانی و رضایت زناشویی در زنان

2- تعیین رابطه هوش هیجانی و رضایت زناشویی در مردان

3-تعیین رابطه ابعاد مختلف هوش هیجانی با رضایت زناشویی

فرضیه های تحقیق

1- بین هوش هیجانی و رضایت زناشویی رابطه وجود دارد

2- بین هوش هیجانی و رضایت زناشویی در زنان رابطه وجود دارد

3- بین هوش هیجانی و رضایت زناشویی در مردان رابطه وجود دارد

واژه ها و متغیرهای تحقیق

هوش هیجانی : متغیر مستقل

رضایت زناشویی : متغیر وابسته

تعاریف عملیاتی و نظری

تعریف عملیاتی هوش هیجانی : عبارتند از نمره ای است که آزمودنی از آزمون هوش هیجانی بدست آمده است 

تعریف مفهومی هوش هیجانی : هوش هیجانی عبارتند از روحیه هیجان خواهی و هیجان طلبی که با رویارویی مشکلات و اوضاع نامناسب زندگی در جهت منفی آن قدم گذاشته و باعث بهم ریختن روحیه و توانایی فرد از لحاظ هیجان خواهی می شود 

رضایت زناشویی : عبارتند از نمره ای است که آزمودنی از آزمون رضایت زناشویی اینریچ بدست آمده است رضایت شده زناشویی عبارتند از رابطه مناسب و مثبت که بین زنان و مردان در زندگی متاهلی است و اینکه زوجین تا چه حد می توانند در کنار هم با هم زندگی خوب و مناسبی داشته باشد و جهت رسیدن به خود شکوفای در زندگی خود تلاش داشته باشد .


دانلود پایان نامه در مورد رابطه هوش هیجانی و رضایت زناشویی

  • جواد صادقی
  • ۰
  • ۰

بررسی میزان هیجان خواهی دانشجویان متاهل و مجرد

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه

 

فصل اول 1

مقدمه 2

بیان مساله 3

اهداف تحقیق 5

فرضیه 6

تعریف عملیاتی 7

فصل دوم 8

پیشینه تحقیق 9

فصل سوم 30

جامعه تحقیق 31

نمونه تحقیق 31

روش نمونه گیری 31

روش جمع آوری اطلاعات 31

ابزار تحقیق 32

فصل چهارم 37

تجزیه و تحلیل داده ها 38

فصل پنجم 41

نتیجه گیری 42

محدودیتها 43

پیشنهادها 44

منابع و ماخذ 45

 

فصل اول

مقدمه

بیان مسأله

اهداف تحقیق

فرضیه

تعریف عملیاتی

مقدمه :

افراد آدمی از همان آغاز کوشیده اند تا حالتهای آشفته هیجانی یا انفعالی را درک کنند و به آنها پاسخ های شایسته بدهند؛ بقراط حکیم در عهد باستان معتقد بود که چهار مزاج و خوی عاطفی خاص وجود دارد که هر کدام بر اثر غلبه های ماده سیال دم اخوان، سودا، صفرا، بلغم حالت ویژه ای را در بدن پدید می آورد ارسطو نخستین کسی بود که میان مؤلفه های فیزیولوژیکی و روانی هیجان عنوانهای ماده یا انگاره را مطرح نمود. در قرن هفده و هجده فیلسوفان غالباً تصور می کردند هیجان یا عاطفه امری غریزی و غیرعقلانی است و جنبه های حیوانی نوع بشر را تشکیل می دهد. در برابر آن خرد یا عقل عقلانی و جنبه های خاص وجود دارد که جلو انجام گسیختگی های هیجان را می گیرد و انسان را به سوی رفتار عاقلانه رهنمون می سازد.

هیجان خواهی یکی از ویژگی های شخصیت است که براساس خلق و خو، انگیختگی و سطح بهینه تحریک قرار دارد. طبق نظر مارولین زاکرمن (1978 ، 1979) ساختار هیجان خواهی به مقدار انگیختگی که دستگاه عصبی مرکزی شخص مغز و نخاع شوکی از منابع بیرونی تحریک نیاز دارد مربوط است. طبق نظر زاکرمن هیجان خواهی صفتی است که ویژگی آن نیاز به هیجان و تجربه های متنوع و پیچیده و میل اقدام به خطرهای جهانی و بدنی به خاطر خود این تجربه هاست. (زاکرمن 1979، ص 10 ).

فرد هیجان خواه تحریک بیرونی دائمی مغز را ترجیح می دهد، از کارهای عادی خسته می شود و مرتباً در جستجوی راهی برای افزایش انگیختگی از طریق تجربه های هیجان انگیز است و فرد کم هیجان خواه هجوم مداوم تحریک مغزی کمتری را ترجیح می دهد و کارهای عادی را نسبتاً خوب تحمل می کند. ساختار هیجان خواهی از مجموعه های مؤلفه های به هم پیوسته است که زاکرمن آنها را به هر نمونه از هر مقیاس، مقیاس هیجانخواهی (sss) نشان می دهد. (سید محمدی، یحیی، ص 235).

به نظر می رسد که هیجان خواهی افراد با حضور متغیرهای دیگر متفاوت باشد به این معنا که سنین متفاوت وضعیت تأهل یا تجرد، وضعیت شغل خاص، جنسیت و از این قبیل در میزان هیجان طلبی افراد مؤثر است.

بیان مسأله :

تنوع جویی در احساسات و تجارب از نیازهای آدمی است، چنانکه بعضی ها حتی خط هم می کنند تا به چنین تجربه هایی دست یابند. برای اندازه گیری نیاز زاکرمن (1979) آزمونی ترتیب داد به نام مقیاس هیجان خواهی (sss) که شامل سؤالهایی برای ارزیابی تمایل فرد برای دست زدن بع فعالیتهای مخاطره انگیز یا ماجراجویانه، جستجوی تجارب حسی تازه، لذت بردن از هیجان، تحریکات اجتماعی و اجتناب از کسل شدن.

به نظر می رسد هیجان خواهی صفتی است که در موقعیتهای گوناگونی از همسانی برخوردار است. افرادی که در یکی از قلمروهای زندگی از تجربه های تازه لذت می برند در قلمروهای دیگر به عنوان آدمهای ماجراجو توصیف می شوند، نمره بالا در این مقیاس با تعدادی از خصوصیات رفتاری ارتباط دارد. مثل پرداختن به ورزشهای و یا سرگرمیهایی خطرناک مثل چتربازی، موتورسواری، و ... و تنوع خواهی در تجارب جنسی و مواد مخدر و نترس بودن در بعضی موقعیتهای خطرناک و هراس آور مثل رانندگی، سرعت بالا از آنها سؤال می شود. هیجان بیشتر سرعتهای بالاتر را گزارش می دهند.

افراد طالب هیجان بیشتر طالبان هیجان کمتر را افرادی کسل کنند. می دانند و برعکس افراد طالب هیجان کمتر افراد گروه اول یا هیجان بیشتر را افرادی می دانند که به فعالیتهای بی ثمر و ماجراجویانه ای دست می زنند و این نگرش ها می توانند در انتخاب همسر و شریک زندگی اهمیت زیادی داشته باشد. همگونی زن و مرد از لحاظ این خصلت، خصلت می تواند میزان سازگاری در زناشویی را پیش بینی کند. (فیشر زاکرمن، و نیب 1981 ).

اگر زن یا شوهر نمره بالایی در این مقیاس هیجان خواهی داشته باشد و نمره پایین، احتمال عدم توافق زناشویی افراد افزایش می یابد. این مطلب وقتی صحت دارد که نمره زن در مقیاس هیجان خواهی بسیار بالا باشد. که در این صورت همسر را فردی کسل کننده، و محدود کننده بداند و این امر شاید به دلیل اینکه در خارج از محیط زناشویی برای مرد بیش از زن فرصتی برای ارضای هیجان خواهی وجود دارد و شاید هم به دلیل انتظارات فرهنگی چنین شرایط متفاوتی برای زن و مرد مهیا می گردد. (جناب مهدی محی الدین، صص 67 –66 ، چاپ دوم)

بنابراین مسأله اصلی تحقیق حاضر این است : آیا میزان هیجان خواهی دانشجویان مجرد و متأهل متفاوت است؟

اهداف تحقیق :

هدف کلی تحقیق حاضر تعیین تفاوت میزان هیجان خواهی دانشجویان متأهل و مجرد است.

اهداف جزئی :

- تعیین تفاوت میزان هیجان خواهی دانشجویان متأهل مرد و زن

- تعیین تفاوت میزان هیجان خواهی دانشجویان دختر و پسر مجرد

پژوهش و کنونی از اهمیت خاصی برخوردار است که می توان به شرح زیر توصیف کرد :

الف ) همانطور که روبین میل می گوید : « ما عوامل مؤثر در موفقیت ازدواج را دقیقاً نمی شناسیم» تحقیقات مربوط به پیشگویی موفقیت زناشویی و متغیرهای کنش متقابل زناشویی برای پیشگیری علائم و ویژگیهای که در حال حاضر خوشبختی و سازگاری زناشویی را اندازه گیری می کند و به معرفی چند ویژگی کلی می پردازند. اعم این ویژگیها چنین است :

1 ) شباهت؛

2 ) پختگی ؛

3 ) متناسب بودن سن زن و مرد ؛

4 ) زمینه تربیتی و اجتماعی ؛

5 ) سلامتی جسمی و روانی و ... (اردلان، 1354، ص 192 )

تحقیقاتی که در زمینه شباهت انجام گرفته است شامل وضعیت اقتصادی و اجتماعی یکسان و شباهت در علائق و خواستها شباهت در عقاید مذهبی، هم نژاد بودن و ... می باشد. هیجان خواهی می تواند یکی دیگر از این عوامل باشد. به عبارتی شباهت در میزان هیجان خواهی زن و شوهر می تواند یکی از عوامل ارتقاء شادکامی به شمار آید. لذا بررسی این عوامل می تواند با پیگیری پژوهش کنونی درباره نقش هیجان خواهی در اختلاف زناشویی گامی در جهت شناسایی بهتر عوامل مؤثر در بروز این اختلافات زناشویی و مدنظر داشتن این ویژگی در فرایند درمان زناشویی بردارد.

ب ) به دنبال تحقیق هدف طرح شده در بند الف یافتن یک تائید تجربی برای وجود رابطه میان هیجان خواهی و ناسازگاریهای زناشویی می توان از این مسأله شباهت در میزان هیجان خواهی در مشاوره قبل از ازدواج استفاده نمود.

فرضیه :

1 ) میزان هیجان خواهی دانشجویان متأهل و مجرد متفوت است ؛

2 ) میزان هیجان خواهی دانشجویان متأهل مرد و زن متفاوت است ؛

3 ) میزان هیجان خواهی دانشجویان دختر و پسر مجرد متفاوت است.

تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها :

هیجان خواهی صفتی است که به این شکل توصیف می شود.

«جستجوی هیجانها و تجربه های متنوع، تازه، پیچیده، پرشور و میل به ریسک کردن بدنی، اجتماعی قانونی و مالی به خاطر خود این تجربه ها» (زاکرمن، 1994 ، ص 274 ) (سید محمدی، یحیی، 1382 ). که در این پژوهش به وسیله مقیاس هیجان خواهی (sss) زاکرمن تغییر و ارزیابی می شود.

زنان در این پژوهش به زنان ازدواج کرده اطلاق می شود و شوهران به هسمران گروه قبلی اطلاق می شود.

تعریف عملیاتی :

هیجان خواهی منظور از هیجان خواهی در این تحقیق نمره ای است که آزمودنیها در به شناسه هیجان خواهی زاکرمن کسب می کنند.

 

فصل دوم

پیشینه تحقیق :

مطالعه انگیزش را می توان حداقل تا یونانیان باستان مانند سقوط، افلاطون و ارسطو ردیابی کرد. افلاطون شاگرد سقراط معتقد بود که انگیزش از روح ذهنی یا روان سه جزیی سرچشمه می گیرد که به صورت سلسله مراتبی ترتیب یافته است که در ابتدایی ترین سطح که به اشتها و امیال بدن مثل گرسنگی و میل جنسی کمک می کرد و در سطح دوم جنبه رقابتی قرار داشت که به معیارهای اجتماعی مثل احساس افتخار یا بیشتر مهم کمک می کرد و بالاترین سطح جنبه محاسباتی قرار داشت که به قابلیتهای تصمیم گیری روح رفتارهای گوناگونی برابر می انگیخت.

صدها سال بعد روح سه جزیی یونانی به دوگانه نگری کاهش یافت : هوس های بدن و تعقل ذهنی توماس آکیناس اعلام نمود که بدن تکانه های انگیزش غیرمنطقی و مبتنی بر لذت ایجاد می کند. در حالی که ذهن انگیزه های منطقی و مبتنی بر اراده را فراهم می آورد.


دانلود پایان نامه در مورد میزان هیجان خواهی در دانشجویان

  • جواد صادقی
  • ۰
  • ۰

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

 

موضوع:

رشد اقتصادی در کشاورزی

 

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه

 



فصل اول

چکیده 2

پیشگفتار 4

اهمیت و ضرورت مسئله 8

اهداف تحقیق 9

فصل دوم

پیشینه و ادبیات تحقیق 10

مفهوم رشد اقتصادی 16

اقتصاد سیاسی رشد و توزیع در آمد 23

فصل سوم

روش تحقیق 28

ابزار جمع آوری اطلاعات 29

روش جمع آوری اطلاعات 29

روش آماری 29

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها 40

فصل پنجم

نتیجه گیری 47

پیشنهادات 49

منابع و ماخذ



چکیده

در هر اجتماع و مجموعه ای از موجودات زنده بخصوص انسانها نیاز های غذایی و تولیدی شاخص ترین و اساسی ترین آنها هستند. زیرا سایر نیازها اگر مدتی فراهم نشوند و یا تدارک نبینند، چندان فطری به دنبال ندارد. اما حتی اگرفقط یک فقطبه جمع و گروهی مواد غذایی و تأمین کننده قوای جسمانی و روحی و روانی نرسد.تلف می شوند. بر این اساس در هر جامعه و ملتی رشد کشاورزی از اهمیت و حساسیت خاصی بر خوردار است. امروزه کشاورزی بر خلاف گذشته یک کشاورزی سنتی و کند و ساده نیست . زیرا اصولا این نوع کشاورزی قادر به تأمین میلیونها انسان در هر سال و هر کشوری نمی تواند ، موثر باشد. یعنی محصولات و عواید تولید کشاورزی سنتی و با حجم کم و محدود نمی تواند نیاز های بی شمار و بسیار جمعیت میلیاردی ساکنان زمین را مرتفع نماید. اما روش ها و متد های جدید کشاورزی که تلفیقی از کشاورزی و صنعت و مهندسی و پزشکی و دامپزشکی و آزمایشگاهی و ژنیتک و ....... است . توانسته است در سطح اندک و با هزینه کم تر در زمان کم تر و شرایط آب و هوایی به اصطلاح با موزون ان محصول صد ها بار بیشتر و مرغوب تر محصولات مورد نباز ساکنان کرهً خاکی را تأمین نماید و در بخش های مختلف کاشت و داشت و برداشت و بسته بندی و حمل و نقل و ..........زمان مانداری محصولات تا را تا سال بعد افزایش دهد. تحقیق حاضر با عنوان رشد اقتصادی در کشاورزی به تحلیل و تبین شاخص های مختلف رشد و توسعه اقتصادی پرداخته است .رشد و توسعه اقتصادی از اجزا و عناصر بسیار زیادی در بخش اقتصادی ، سیاسی ،فرهنگی، اجتماعی و حتی نظامی متأثر می شود. که هر چند به صورت خلاصه و فهرست وار در این تحقیق به آنها پرداخته شده است . و نظریه های مهم و مختلف تورم و توزیع و تولید و سرمایه و مصرف در آن نیز گزارش شده است . در بخش اول ارایه مقدمه و بیان مسئله و ذکر اهمیت و ضرورت و بیان اهداف و توضیع متغیرها و سئولات ویژه به تعاریف واژ ها و اصطلاحات پرداخته شده است .در بخش دوم به مبانی نظری و تئوریک تورم و توزیع و نظریه های رایج و مفهوم توسعه اقتصادی ، و انواع توسعه و ارتباطات مثبت و منفی انواع توسعه ها در توسعه اقتصادی اشاره شده است .در ادامه به نحوه گردش اقتصادی و نحوهً توزیع در آمد و فرار سرمایه و سرمایه انسانی و انواع در آمد و سیاست های اقتصادی و درآمد و سیاست های مالی و در آمدی اشاره شده است.که در دنباله مباحث به ارتباط اشتغال و در آمد و توزیع درامد و انواع اشتغال و ثأثیر انواع اشتغال بر درآمد ها اشاره شده است . [1]

و سر انجام در پایا ن به برخی از تحقیقات انجام شده در زمینه رشد و تویعه اقتصادی اشاره شده است.

پیشگفتار

(( انٌ السٌرف یورت الفقر و ان القصد یورت الغنی ))

اسراف فقر و میانه روی بی نیازی می آفریند امام صادق (ع)

موجودات زنده اعم از انسان و گیاه و حیوان نیازمند آفریده شده اند. نیازمندی در موجودات مختلف متفوت است . اما در موارد و نیازهای خاصر مشترک هستند ، انسان و حیوان و گیاه هر سه دسته برای ادامه حیات به آب و غذا و نور خورشید و حرکت نیاز دارند. و اگر هر یک از این نیازها را به موجودات پنپدیم موجود زنده حیات خود را از دست می دهد . مثلا اگر نور خورشید به گیاه نرسد ، گیاه رشد نمی کند و عدم رشد گیاه باعث می شود حیوانات گیاه خوار غذا پیدا نکرده و تلف شوند. و انسانها هم که از میوه ها و آب و فرآورده های مختلف گیاهی و جانوری استفاده می کند ، در اثر این فقدان می میرد. حتی اگر نورخورشید مدتی به انسانها نرسد ، بینایی و یا اعصاب مغزی خود را دست می دهند. بهرحال اقتصاد و رشد اقتصادی شامل بخش های مهم تولید و انواع محصولات کشاورزی ، اصطلاح بذر و افزایش سطح تولید، آماه سازی زمین و بذر و غیره و آبیاری و مراقبت در زمان داشت و برداشت اصولی برای استفاده هر جه بهتر و بیشتر و حتی بسته بندی و انبار داری و فقط و نگهداری محصول از افساد و تباهی و نفوذ حشرات و حیوانات موذی و حتی تبلیغ و بازاریابی و متناسب کردن محصول با ذائقه مردم در کنار قیمت و آسان بودن بدست آوردن آن از جمله اند روشهای توسعه اقتصادی در هر نظام و گروه اجتماعی تلقی می شود.[2]

توسعه اقتصادی آنچان با مسایل سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و حتی اعتقادی و فردی آمیخته و پیچیده است . که کوچکترین تغییرات در سایر شاخص ها باعث تحولات عظیم اقتصادی در ساخت های تولید ، توزیع ، درآمد و حتی مصرف و مصر کننده می گردد. مثلا اخیرا شاهد بودیم بحران مسکن در امریکا ( ساخت ابوه مسکن برای مردم و اخذ اقساط ماهانه از درآمد های آنان )دچار رکورد شد و امریکاییان از باز پرداخت اقساط بازماندند . که سبب بحران در بانک های امریکا و سلب اعتماد سایر بانک های اروپایی از معامله با آنها و بی رونقی صادرات و واردات به امریکا و در نتیجه کل جهان از این ناحیه ضربه خورد و نفت بشکه ای 145 دلار و در عرض 8 ماه به بشکه ای 30 دلار رسید. مسافرت ها کاهش یافت ، شرکت ها ی هواپیمایی ورشکست شدند . کارگران اخراج شدند ، کارنجات تولیدات خود را کاهش دادند و سر رسید ها انباشته شد و اعترضات افزایش یافت و نا رضایتها افزونی گرفت . تا آنجا که باعث استعفی رؤسای وزارت خانه ها و بانک ها و هزاران تعبیر و تفسیر در این زمینه شد . در اقتصاد روان و متعادل را به یک ماشین مناسب و آماده فرض کنیم ، هر کدام از بخش های موتور و دلکو و سیلندر و سوپاپ ها و شمع ها و بدنه و سیم کشی و میل لنگ ها و فرمان و صندلی ها و اتاق به منزله بخش های اقتصادی هستند که باعث به حرکت در آمدن وسیله نقلیه می شود ، هر چند شمع به تنهایی نمی تواند در دست فرد فاقد ارزش حرکت اتومبیل است ولی حذف آن از سیستم و کارکرد موتور باعث می شود که وسیله نقلیه قادر به حرکت نباشد . و این مثال از آن جهت آورده شده که موضوع پیچیدگی و ارتباط اعضا و اجزای خرد و بزرگ اقتصادی در گردش اقتصاد معلوم گردد.

در این تحقیق نیز پس از طرح مسئله و ذکر اهمیت و ضرورت ان و بیان متغیرها و اهداف تحقیق به طرح سوالاتی مبادرت کرده ایم که در فصل اول ذکر شده است . در فصل دوم به مبانی نظری عناصر اقتصادی به صورت تخصصی اشاره شده است که شامل :

1. عوامل موثر بر توزیع در آمد

الف - عوامل اقتصادی

ب - عوامل توزیعی

2. روابط تولید ناخالص ملی و توزیع در آمد

3. نظریه های اقتصادی ،

الف –کوزنتس

ب- کالدور

4. مفهوم رشد اقتصادی

5. تاریخچه روابطه رشد اقتصادی و تولید ناخالص با توزیع درآمد

6. اقتصاد سیاسی رشد و توزیع در آمد ( رابطه منفی –رابطه مثبت - ، سرعت گردش در آمدی و توزیع در آمد ، در آمد سرانه و توزیع در آمد ، توزیع در آمد و فرار سرمایه ، سرمایه انسانی و در آمد )


دانلود پروژه رشد اقتصادی در کشاورزی

  • جواد صادقی
  • ۰
  • ۰

ضمنا این فایل دارای پرسشنامه نیز می باشد.



موضوع:


رابطه عزت نفس با منبع کنترل در بین دانشجویان دختر و پسر


 فهرست مطالب


چکیده تحقیق


مقدمه


1- فصل اول


1-1- بیان مسئله 


1-2-اهمیت پژوهش


1-3- هدف پژوهش


1-4-سوالات پژوهش


1-5-متغیرهاو تعاریف نظری و عملیاتی آنها


1-5-1- منبع کنترل 


1-5-1-2-تعریف عملیاتی 


1-5-2-عزت نفس


2- فصل دوم 


پیشینه نظری


2-1- نظریه ی روانشناسان و جامعه شناساندر باره ی عزت نفس


2-1-1- نظریه جیمز


2-1-2- نظریه مید


2-1-3- نظریه کولی


2-1-4- نظریه روزنبرگ


2-1-5- نظریه سالیوان 


2-1-6- نظریه هورنای 


2-1-7- نظریه آدلر


2-1-8- نظریه راجرز


2-1-9- نظریه مزلو 


2-1-10-نظریه ی آلپورت 


2-1-11-نظریه ی دیگر روانشناسان


2-1-12-عزت نفس و غرور 


2-1-13-نقش خانواده در شکل گیری عزت نفس


2-1-14-نقش پدر خانواده بر عزت نفس فرزندان 


2-1-15-کمک تخصصی برای افزایش عزت نفس 


2-2-منبع کنترل


2-2-1-رویکردها و نظریه های متفاوت درباره منبعکنترل 


2-2-2-مفاهیم اساسی نظریه یادگیرِی اجتماعی


2-2-3-تفاوت های فردی 


2-2-4-کنترل


2-2-5-واکنش در برابر از دست دادن کنترل


2-2-6-منبع کنترل


2-2-6-1-منبع کنترل درونی 


2-2-6-2-منبع کنترل بیرونی 


2-2-6-3-ویژگی های افراد با منبع کنترل درونی


2-2-6-4-ویژگی های افراد با منبع کنترل بیرونی


2-2-7- تصور راتر در باره انسان 


3- فصل سوم


3-1 –طرح پژوهش


3-2- جامعه ی مورد پژوهش


3-3- نمونه روش نمونه گیری 


3-4-ابزارتحقیق


3-4-1-آزمون منبع کنترل


3-4-2-آزمون عزت نفس


3-5-روش اجرای پژوهش


3-5-1-اجرای اصلی


3-6-1-روش آمار 


4- فصل چهارم


تجزیه و تحلیل آمارِِِی


4-1-یافته های مربوط به سوال پژوهش


فصل پنجم 


5-1-بحث و نتیجه گیری 


5-2-پیشنهادات


منابع


ضمائم


چکیده تحقیق


 پژوهش حاضر٬با عنوان « بررسی رابطه منبع کنترل ( درونی- برونی) با عزت نفس » که با هدف یافتن رابطه بین عزت نفس و منبع کنترل در پسران و دختران دانشجو وهمچنین یافتن تفاوتمنبع کنترل و عزت نفس بین دانشجویان دختر و پسر , انجام شد.


 منبع کنترل که دارای دو بعد درونی و بیرونی است و بنابر فرضیات راتر ,افرادی که دارای منبع کنترل درونی هستند معتقدند که اعمالشان نقش عمدهای در به حد اکثر رساندن برون دادهای بد یا خوب دارد و افراد دارای دارای منبع کنترل بیرونی٬فکر میکنند برون دادهای بد یا خوب ارتباطی با رفتار انها ندارد.


 عزت نفس به مقدار ارزشی گفته میشود که فرد به خود نسبت میدهد و فکر میکند دیگران برای او به عنوان یک شخص قائل هستند.


 جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش دانشجویان دختر و پسر دانشگاه ابهر بوده و نمونه انتخاب شده نیز 60 نفر از دانشجویان که شامل 30 دختر و 30 پسر بوده که در کتابخانه ادبیات مشغول به درس خواندن بو دند و روش نمونه گیری نیز نمونه گیری در دسترس است.


روش آماری که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت ٬با توجه به این که پژوهش دارای دو متغییر بوده که هر کدام نیز دارای دو بعد بودند روش هم بستگی پیرسون بود.


نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر از قرار زیر است:


1-بین عزت نفس ومنبع کنترل دختران دانشجوی دانشگاه ابهر٬رابطه معناداری وجود دارد.


2-بین عزت نفس ومنبع کنترل پسران دانشجوی دانشگاه ابهر٬رابطه معناداری وجود دارد.


3-بین عزت نفس دختران و پسران دانشجوی دانشگاه ابهر٬تفاوت معناداری وجود دارد.


4-بین منبع کنترل دختران و پسران دانشجوی دانشگاه ابهر٬تفاوت معناداری وجود دارد.


فصل اول


عنوان : کلیات تحقیق


مقدمه


بیان مساله


اهداف تحقیق


اهمیت و ضرورت تحقیق


فرضیه های تحقیق


متغیرهای تحقیق


تعاریف عملیاتی و نظری واژه ها و مفاهیم


مقدمه


در جوامع کنونی و بویژه با ورود به قرن بیست و یکم اکثریت قریب اتفاق افراد به اصول بهداشتی مربوط به ابعاد مختلف جسمانی خویش آگاهی دارند به والدین از طریق رسانه های گروهی و به فرزاندان از طریق آموزشگاهها این مهم توصیه و سفارش

می شود.


ولی اکثریت جامعه متاسفانه به امر بسیار مهم بهداشت روانی خود و فرزندان اهمیت نمی دهند و بهتر آنکه بیان نمائیم آگاهی ندارند. در حالی که بر حسب آمارهای کشورهای مختلف تعداد افراد مبنی بر مشکلات و معضلات روانی رو به فزونی است.


در این میان یکی از مباحث مهم در امر بهداشت روانی عزت نفس یا همان خود بزرگواری می باشد. که یکی از خصوصیات مهم و اساسی شخصیت هر فردی را تشکیل می دهد و به طور حتم روی سایر جنبه های شخصی انسان اثر می گذارد. و کمبود یا فقدان آن باعث عدم رشد سایر جنبه های شخصیت یا ناموزونی آنها خواهد شد و حتی ممکن است پایه گذار بیماریهای روانی گوناگون مانند افسردگی، کمرویی، پرخاشگری، ترس و ... شود (بیابان گرد، 1373،ص 10) عزت نفس عبارت است از ارزشی که اطلاعات و اعتقادات خود فرد در مورد تمام یا چیزهایی که از او ناشی می شود به دست می دهد (شاملو، سعید، ص 70).


عزت نفس و منبع کنترل از جمله مفاهیمی هستند که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از روانشناسان و پژوهشگران قرار گرفته اند، اما قدمت تاریخی این موضوع در مباحثی که علماء و فلاسفه تعلیم و تربیت در گذشته داشته اند نیز به چشم می خورد در طول صد سال گذشته نیز بسیاری از روان شناسان این نظر را پذیرفته اند که انسان دارای یک نیاز به عزت نفس می باشد (مانند آدلر[1] 1930، آلپورت[2] 1937، راجرز[3] 1959، سالیوان [4]1953، طارن هورنی [5] 1937، جیمز [6] 1890 ، مازلو[7]، 1970) از میان افراد طارن هورنی 1937 روشی را که افراد تلاش می کنند بواسطه آن یک خود پنداره مطلوب از خود بدست آورده و از آن محافظت و دفاع نمایند را مورد بحث قرار داده است.


فرنچ[8] (1968)و ارگو[9] (1972) از عزت نفس به عنوان یک سپر فرهنگی در مقابل اضطراب نام می برند. کوپراسمیت(1967) در تحقیق خود به این نتیجه رسید که کودکان با عزت نفس بالا افرادی هستند که احساس اعتماد به نفس، استعداد، خلاقیت و ابراز وجود می کنند و به راحتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار نمی گیرند.


افزایش پیشرفت تحصیلی، افزایش تلاش فرد در کسب موفقیت، داشتن اعتماد به نفس، متکبر و پرخاشگر بودن، تمایل به داشتن سلامتی بهتر، افزایش پیشرفت تحصیلی، افزایش تلاش فرد در کسب موفقیت، داشتن اعتماد به نفس، متکبر و پرخاشگر بودن، تمایل به داشتن سلامتی بهتر، لذت بردن از روابط با دیگران، پیش بینی مثبت نسبت به موفقیتهای بعدی، ارتباط تنگاتنگ در بین عزت نفس و ابراز وجود، از نشانه های بارز سطوح عزت نفس بالا در افراد است.


جورج کلی[10] 1955 در کتاب روانشناسی ساخت های شخص این نظریه را مطرح کرده است، انسان در پی آن است که محیط خود را پیش بینی و کنترل کند. کلی پیشنهادی کرده است که هر فرد بشر ساخت ها برای خود تدوین کرده که از طریق آنها رویدادهای جهان را ملاحظه و تفسیر می کند و از این راه می تواند رویدادها را پیش بینی و کنترل کند. وی خاطر نشان کرد «ساخت ها تجاربی هستند که پویش های ذهنی در آن جریان دارند. این ساخت ها انتظار توام با پیش بینی تغییر در رویدادها را ممکن می سازند». کلی خاطر نشان می سازد که وقتی ساخت های شخص در ایفای نقش شکست می خورند، فرد احساس تهدید، گناه، خصومت و پرخاشگری می نماید (جورج کلی، کتاب روانشناسی ساخت های شخصیت، 1955، ص 3-2)


در بین نظریه پردازان یادگیری اجتماعی جولیان راتر (1954) پایه فرضیات و منطق علمی خود را تحت تاثیر نظریات طانتور قرار داده و کاربرد نظریات وی در زمینه یادگیری اجتماعی متاثر از نظریات آدلر است.


فرض راتر بر این است که: وقوع فردی نه تنها ناشی از ماهیت و اهمیت هدف ها برای فرد بدنبال دارد. در نظریه ی یادگیری راتر (1954) نیروی بالقوه رفتاری که در یک موقعیت خاص روی می دهند تابعی است از انتظاری که فرد از رفتار خو در مقابل پاداش مناسب دارد و همچنین ارزش آن پاداش برای فرد.


یکی از مفاهیم ویژه و پر اهمیت در نظریه یادگیری اجماعی راتر منبع یا مکان کنترل است. این مفهوم دارای دو بعد کنترل درونی و بیرونی است. بنابر فرضیات راتر، افرادی که دارای کنترل بیرونی هستند دارای ادراک مثبت یا منفی از حوادث و رویدادهایی هستند که ارتباطی با رفتار فرد ندارد و قوای کنترل فردی است. راتر این افراد را معتقد به شانس یا برونی فرض می کند در بعد دیگر کنترل درونی قرار دارند. این کنترل فردی است راتر این افراد را معتقد به مهارت یا درونی فرض می کند (راتر، 1972، ص 28).


ایستین و کوموریت (1971) با انجام تحقیقی دریافتند که آزمودنیهایی که عزت نفس پایین و متوسط داشتند هر دو بطور معنی داری دارای منبع بیرونی کنترل، و آنهایی که دارای عزت نفس بالا بودند دارای منبع درونی کنترل هستند .


آنچه در ادامه می آید پژوهشی است که پیرامون ارتباط منبع کنترل با عزت نفس در بین دانشجویان یکی از دانشگاه ها انجام شده است.


1-1- بیان مسئله:


عزت نفس یک شاخص بسیاری مهم در شخصیت افراد است که با مقدار ارزشی که ما به خود نسبت می دهیم و فکر می کنیم دیگران برای ما قائل هستند گفته می شود و منبع کنترل دارای دو بعد است کنترل درونی (ما بر سرونوشت خود کنترل داریم و دلیل شکست ما و موفقیت هایمان خود ما هستیم) منبع کنترل بیرونی( ما بر سرنوشت خود کنترل نداریم و دلیل شکست ما و پیروزی ما سرنوشت و بخت و اقبال است).


مسئله در این پژوهش این است که آیا بین عزت نفس و منبع کنترل دانشجویان دختر و دانشجویان پسر رابطه معنا داری وجود دارد و آیا بین عزت نفس دختران و پسران دانشجو تفاوت معنا داری وجود دارد و همچنین اینکه آیا بین کنترل دختران و پسران دانشجو تفاوت معنا داری وجود دارد یا نه.


بیان مساله


1- بین کنترل عزت نفس و منبع کنترل دانشجویان جریان رابطه وجود دارد.؟


2- بین عزت نفس و منبع کنترل در دانشجویان پسر رابطه وجود دارد؟.


3- بین عزت نفس دختران و پسران دانشجو تفاوت وجود دارد؟.


4- بین منبع کنترل پسران و دختران دانشجو تفاوت وجود دارد؟


1-2- اهمیت پژوهش:


با توجه به اینکه منبع کنترل و عزت نفس تعیین کننده نگرش فرد نسبت به دنیای پیرامون و خود فرد است و همچنین تمام کارکردها و جوانب زندگی خود را تحت الشعاع قرار می دهد به همین منظور در این تحقیق به دنبال بررسی و یافتن ارتباط بین دو مقوله

عزت نفس و منبع کنترل با هم هستیم.


1-3- هدف پژوهش:


هدف این پژوهش این است که با یافتن رابطه بین عزت نفس و منبع کنترل و با استفاده از نتیجه این پژوهش مبنی بر این که کدام بعد از ابعاد درونی و بیرونی منبع کنترل با عزت نفس بالا معنا دار نسبت به بالا بردن عزت نفس در افراد اقدام کند.


دانلود پایان نامه در مورد ارتباط عزت نفس با منبع کنترل در دانشجویان

  • جواد صادقی
  • ۰
  • ۰

 این فایل با فرمت ورد بوده و قابل ویرایش است.


این مقاله کامل است و آماده پرینت است.


 

موضوع مقاله:


بررسی تاثیر ورزش بر سلامت روانی دانشجویان



فهرست مطالب


فصل اول (زمینۀ تحقیق)


مقدمه. 12


بیان مسئله. 13


ضرورت و اهمیت پژوهش 14


اهداف پژوهش . 16


فرضیات پژوهش. 18


فصل دوم (پیشینۀ تحقیق)


پیشینۀ تحقیق 20


بخش اول: پیشینۀ نظری تحقیق 20


مفهوم سلامت روانی 20


مفهوم سلامت روان از دیدگاههای مختلف. 22


سلامت روان از دیدگاه اسلام . 24


اهداف سلامت (بهداشت) روانی. 24


ورزش 26


اثرات ورزش از دیدگاه اسلام. 27


اثرات روان شناختی ورزش (ورزش و سلامت روانی) 28


قسمتی از بیانیۀ انجمن روان شناسی (ISSP)


بخش دوم: پیشینۀ تجربی تحقیق 30


تحقیقات انجام شدۀ داخلی 30


تحقیقات انجام شدۀ خارجی 33


فصل سوم (روش پژوهش)


متغیرهای پژوهش 37


تعاریف عملیاتی متغیرها 37


جامعه آماری 37


نمونه آماری و روش نمونه گیری. 37


ابزار پژوهش 38


نوع تحقیق 38


اعتباریابی ابزار. 39


روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات 39


مراحل اجرای پژوهش. 40


ملاحظات اخلاقی 40


فصل چهارم


1)آزمون Tگروههای مستقل 42


1-1) جدول. 42


2-1) جدول  42


1-1) نمودار ستونی مربوط به دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار. 43


2) آزمون ضریب همبستگی پیرسون. 44


1-2) جدول. 44


2-2) جدول. 44


1-2) نمودار هیستوگرام مربوط به نمرات سلامت روان دانشجویان. 45


3) آزمون ضریب همبستگی پیرسون. 46


1-3) جدول. 46


2-3) جدول  46


1-3) نمودار هیستوگرام مربوط به نمرات سن و سلامت روان دانشجویان. 47


4) آزمون آنالیز واریانس یک راهه 48


1-4) جدول. 48


2-4) جدول. 48


1-4) نمودار ستونی مربوط به ترم های مختلف 49


فصل پنجم


تحلیل یافته های فرضیه کلی. 51


تحلیل یافته های فرضیه 1 52


تحلیل یافته های فرضیه 2 53


تحلیل یافته های فرضیه 3 54


محدودیت ها. 55


پیشنهادات 56


منابع و مآخذ 57


ضمائم 59



چکیده:

عنوان پژوهش:بررسی تاثیر ورزش بر سلامت روانی دانشجویان دختر پیام نور شهر قزوین می باشد.

جامعه آماری این پژوهش:از بین دانشجویان، 100 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند.

تحقیق توصیفیتحلیلی است و روش جمع آوری اطلاعات در بخش پیشینۀ تحقیق به صورت کتابخانه ای و استفاده از مجلات و کتب و تبادلات داخلی و خارجی می باشد.

در این پژوهش از آزمون GHQ28گلدبرگ برای سنجش سلامت روان دانشجویان و یک آزمون محقق ساخته که تحت نظارت استاد راهنما توسط محقق تهیه شده استفاده شده است.

برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در قسمت آمار توصیفی از جداول فراوانی، درصد، نمودار آماری، میانگین و انحراف استاندارد استفاده شده است و برای آزمون فرضیه ها از آزمون tگروههای مستقل، آزمون همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یک راهه و نتایج حاصل از جدول فریدمن استفاده شده است.

پس از گردآوری داده ها نتایج نشان داد که:

با احتمال 95% اطمینان میزان سلامت روان دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار متفاوت است. این نتیجه براساس آزمون tبرای گروههای مستقل بدست آمد.

با احتمال 95% اطمینان دانشجویان ورزشکار از سلامت روانی بیشتری نسبت به دانشجویان غیرورزشکار برخوردار هستند. این نتیجه براساس آزمون ضریب همبستگی پیرسون بدست آمد.

با احتمال 95% اطمینان بین سن و میزان گرایش به ورزش در دانشجویان دختر رابطه وجود ندارد. این نتیجه براساس آزمون ضریب همبستگی پیرسون بدست آمد.

با احتمال 95% اطمینان میزان گرایش دانشجویان دختر در ترم های مختلف به ورزش متقاوت است و دانشجویان ترم های 4 و 7 تمایل بیشتری به ورزش دارند. این نتیجه براساس آزمون آنالیز واریانس یک راهه بدست آمد.


فصل اول


مقدمه:


سلامت هر جامعه ای وابسته به سلامت تک تک افراد آن جامعه است و این سلامت در دو جنبه باید مدنظر قرار گیرد؛ اول در جنبه ی جسمانی و دوم در جنبه ی روانی. برای تامین بهداشت جسمانی همواره توجهات خاصی در سازمانهای جامعه ما بوده است، اما از جنبه ی روانی به صورت سازمان یافته، در سالهای اخیر، توجهاتی صورت پذیرفته؛ برای بهداشت روانی جامعه نیز مسئله ی پیشگیری قبل از درمان، بهترین راه حل است و مطلوبترین آن پیشگیری نوع اولیه می باشد که درتعریف به معنی روشهای جلوگیری از ایجاد اختلالات روانی در جامعه است.

بدون شک رفتار بشر تابع تمامیت وجود اوست بدین معنی که روان تابع جسم و جسم تابع روان است؛ امروز تحقیقات نشان می دهد که ناراحتی های جسمانی، اختلالات روانی را به همراه داشته و برعکس؛ ولی نکته برجسته در تقویت قوای جسمانی، حفظ روان سالم می باشد.

از جمله عوامل مؤثر در سلامت روانی[1]، ورزش است که حتی امروزه به عنوان یک روش درمانی در درمانهای جسمانی و روانی از آن استفاده می شود. طی دهه های اخیر گرایش آدمی به سوی ورزش رشد قابل ملاحظه ای یافته است به گونه ای که فعالیت های ورزشی از ضروریات گریزناپذیر دنیای کنونی گردیده و متخصصان بر نقش حیاتی ورزش در سلامتی انسان از جنبه های گوناگون تاکید کرده اند.


بیان مسئله:


مسئلۀ مورد بررسی در تحقیق حاضر، بررسی سطح سلامت روان در بین دانشجویان دختر ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه پیام نور قزوین می باشد.


باتوجه به گسترش روزافزون اختلالات روانی در سطح جامعه، به خصوص دختران دانشجو که هم مادران فردا و هم آینده سازان کشورند، این پژوهش به بررسی رابطۀ سلامت روان با میزان انجام فعالیتهای ورزشی در هفته در بین دانشجویان دختر پیام نور قزوین پرداخته است.


در بیست سال گذشته توجه بسیاری به مسائل روان شناسی و روان درمانی همراه با فعالیت بدنی شده است؛ بعضی از پزشکان در مواردی مثل کم خوابی، کم کردن وزن و ضعف های عضلانی مثل کمردرد، کسب هماهنگی های عصبی و عضلانی در بعضی از انواع فلج، توان بخشی، نداشتن اشتها، داشتن اضطراب یا هیجانات روحی، بی قراری ها، افسردگی ها، احساس پوچی و بسیاری دیگر از موارد، بیمار خود را به ورزش کردن تشویق می نمایند.


نتایج تحقیقات مختلف نشان داده است که انجام انواع مختلف نرمش ها، علاوه بر فواید جسمی فراوان، بر مقابله با مشکلات عصبی و روانی نیز آثار مفیدی دارد. از طرف دیگر برای رسیدن به توسعۀ پایدار در هر جامعه ای علاوه بر برنامه ریزی، مدیریت صحیح و استفاده از فن آوری مناسب، استفاده از منابع انسانی کارآمد اهمیت بسیاری دارد. جامعه ای که نیروی انسانی سالم و شادابی داشته باشد، این امکان را خواهد داشت که در جهت توسعه ی واقعی، سریع تر گام بردارد.


ضرورت و اهمیت پژوهش:

مشکلات در زمینۀ بهداشت روان از بدو پیدایش بشر وجود داشته است و هیچ فردی از هیچ طبقۀ اقتصادی-اجتماعی خاصی در مقابل آن ها مصونیت نداشته و خطری است که بشر را مرتباً تهدید می نماید.

امروزه پیشرفت صنعت و تکنولوژی در جوامع انسانی، قدرت و ثروت را افزایش داده ولی امکان زندگی با آرامش، صلح و اطمینان از اعتدال و تناسب، کنار رفته و مشکلات عصبی، روانی و روان تنی، جانشین آن شده است. عواقب فیزیکی و روان شناختی چنین مشکلاتی، توانایی برای عملکرد در خانواده، جامعه و محل کار را مختل کرده و در بسیاری از موارد باعث از هم پاشیدگی خانواده ها، سوء مصرف مواد، خودکشی، بی کاری، فقر و انزوای اجتماعی می گردد؛ در حالی که بسیاری از این عواقب بحرانی باتوجه به مسائل مربوط به بهداشت روان و حمایت به موقع افراد، قابل پیشگیری است.


دانلود پایان نامه در مورد تاثیر ورزش در سلامت روانی دانشجویان

  • جواد صادقی
  • ۰
  • ۰

ایان نامه بررسی علل تمایل معلمان ابتدایی به تغییر مقطع از دوره ابتدایی به دروه متوسطه

این فایل با فرمت ورد و آماده پرینت می باشد.

ضمنا این پایان نامه دارای پرسشنامه نیز می باشد.

 

موضوع:

بررسی علل تمایل معلمان ابتدایی به تغییر مقطع از دوره ابتدایی به دوره متوسطه

 

بخش اول کلیات پژوهش

مقدمه

1-1 بیان مسأله

1-2 اهداف تحقیق

هدف اصلی:

اهداف فرعی:

1-3 ضرورت و اهمیت تحقیق

1-4 سئوالات پژوهش

سئوال اصلی:

1 -5 مدل تحقیق :

1-6 تعاریف نظری و عملیاتی واژه‌ها

بخش دوم مطالعات نظری

2- 1 ادبیات تحقیق

مقدمه

تعریف آموزش و پرورش

ساختار آموزش و پرورش

تاریخچه آموزش ابتدایی در ایران

اهمیت و ضرورت دورة ابتدایی

ویژگی‌های دوره ابتدایی

مسائل و مشکلات دوره ابتدایی

اهمیت و نقش معلم در دوره ابتدایی

معلم موفق و تأثیر آن بر آموزش و پرورش

ویژگی‌های معلم

ویژگیهای معلمان دوره ابتدایی

معلمی و ضرورت رضایت‌مندی شغلی

علل تمایل معلمان ابتدایی در انتقال به مقاطع تحصیلی دیگر:

2-2 پیشینه تحقیق

«بررسی عوامل مؤثر در رضامندی از شغل معلمان دوره راهنمایی شهر اصفهان»

«بررسی و شناخت مشکلات معلمان روستاهای مناطق جنوبی کشور»

«تحقیق درباره مشکلات معلمان ابتدایی و راهنمایی تحصیلی مناطق شهری با تأکید بر بررسی شغل دوم آنان»

«بررسی رضایت شغلی دبیران بر مبنای نظریة هرزبرگ»

«بررسی تطبیقی مشکلات حرفه‌ای معلمان در ایران و چند کشور دیگر»

2-3 جمع بندی

بخش سوم روش شناسی تحقیق

مقدمه

3ـ1- روش تحقیق

3-2- جامعه آماری

3-3- حجم نمونه و روش اندازه گیری

3ـ4ـ ابزار جمع‌آوری اطلاعات

3ـ4ـ1ـ روش کتابخانه‌ای

3–4–2- روش میدانی

3ـ5ـ روایی و اعتبار تحقیق

3ـ5ـ1ـ روایی

3ـ5ـ2- پایایی تحقیق

بخش چهارم تجزیه و تحلیل اطلاعات

مقدمه

4-1 جمعیت شناختی پاسخگویان

4-2 بررسی سوالات پژوهش

جداول و نمودارها

بخش پنجم نتیجه‌گیری و پیشنهادها

مقدمه

5-1 بیان مسئله , روش اجرا و یافته ها بصورت خلاصه

5-2بحث و تفسیر

5 -3 نتایج

جدول 5-1:‌ نتیجه‌گیری سوالات پژوهش

5-2 جدول ترتیب اولویت عوامل موثر بر انتقال معلمان به دوره متوسطه

5-3 جدول ترتیب اهمیت شاص ها به تفکیک سوالات پژوهش

5-4 پیشنهادها

الف ) پیشنهادها براساس یافته‌ها

ب ) پیشنهادها برای تحقیقات بعدی

ج ) پیشنهادهای جانبی :

محدودیت‌ها

منابع و مآخذ

پرسشنامه

 

فصل اول

کلیات پژوهش

مقدمه

معلم در مکتب مقدس اسلام از پایگاه و موقعیت والایی برخوردار است به طوری که حضرت رسول اکرم (ص) فرموده است انما بعثت معلماً به همین سبب توجه به معلمان یک جامعه، یعنی توجه به مقام بشری و توجه به سرچشمه خوبی‌ها , اگر عزت نفس معلمان حفظ شود عزت نفس جامعه حفظ و تأمین می‌شود.

بی‌شک نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و تداوم آن ناگزیر است که به نظام آموزش و پرورش توجه کند و نظام آموزش و پرورش برای تحقق اهداف خود باید به تأمین و تربیت نیروی انسانی لایق و شایسته برای عصر حاضر و آتی بیندیشد. در این راه مهم‌ترین نیروی انسانی همان معلم است.

در فرآیند یاد دهی و یادگیری مهم‌ترین و موثرترین کسی که نقش‌های متعدد و سازنده بر عهده دارد معلم است. جایگاه و نقش معلمان به حدی است که صاحب نظران تعلیم و تربیت بدون وجود معلمان شایسته بازسازی و اصلاح نظام آموزش و پرورش را موفقیت‌آمیز نمی‌دانند.

امروزه کارگزاران اصلی تعلیم و تربیت معلمان‌اند زیرا آن چه دانش‌آموزان کسب می‌کنند متأثر از خصوصیات، کیفیات و شایستگی‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی و معنوی معلمان است و تعامل مستمر و چهره به چهره معلم با دانش‌آموزان وی را در موقعیت ممتاز و منحصر به فردی قرار می‌دهد که هیچ انسان دیگری از چنین موهبتی برخوردار نیست که پژوهش‌های گوناگون نیز موید این امر است.

بنابراین با توجه به رسالت و نقش معلمان در رشد ابعاد وجودی کودکان، نوجوانان و جوانان و تربیت نیروی انسانی هر جامعه باید بگوییم که معلمان، نقطه آغاز هر تحول آموزشی‌اند آموزش و پرورش کلید و فاتح آینده است و معلمان فاتح عرصه تعلیم و تربیت و تمدن‌اند.

لذا توجه جدی و همه جانبه به جذب، انتخاب و تربیت معلمان شایسته، ارتقای علمی،‌ نگهداری و تکریم شخصیت آنان وظیفه مسئولان بالای کشو ر، مدیران عالی و اجرایی وزارت آموزش و پرورش و اولیای دانش‌آموزان است.

1-1 بیان مسأله

در نظام آموزش و پرورش نقش عامل نیروی انسانی بسیار مهم است و معلم از مهمترین عوامل موثر در رشد و توسعه کیفی و محتوی تعلیم و تربیت به شمار می‌آید. با توجه به افزایش روز افزون تعداد دانش‌آموزان مدرسه رو به طبع نیاز به جذب و نگهداری آموزگاران دوره ابتدایی بیشتر محسوس است.

بنابراین در نظام آموزشی ایران نیز باید به امر نگهداری و استفاده بهینه از معلمان توجه بیشتری مبذول گردد چرا که کم توجهی نسبت به این امر مهم مسائل و مشکلات عدیده‌ای را در امر آموزش به وجود می‌آورد.از این رو سرمایه‌گذاری در مورد نیروی انسانی آموزش و پرورش به ویژه معلمان در ابعاد کمی و کیفی به مساعد ساختن محیطی تربیتی و ایجاد شرایطی که معلم را به کار خود دلگرم کند امری اساسی است لذا نظام آموزش و پرورش باید با استفاده صحیح از سیستم نگهداری و ایجاد انگیزه و رغبت در معلمان و اجرای طرح‌های مناسب جهت حل مشکلات مرتبط با آن از بروز مسائل و مشکلات آموزگاران جلوگیری نماید.

علل و عوامل متعددی هستند که باعث گردیده است معلمان ابتدایی به مقاطع بالاتر انتقال یابند که این عوامل با آموزش و پرورش و بعضاً با جامعه در ارتباط هستند بدین جهت این تحقیق به دنبال پاسخ به سئوال و مسأله زیر است:

دلایل تمایل معلمان دوره ابتدایی به انتقال به مقاطع تحصیلی بالاتر چیست ؟

1-2 اهداف تحقیق

هدف اصلی:

بررسی علل تمایل معلمان دوره ابتدایی به تغییر مقطع و انتقال به مقطع بالاتر

اهداف فرعی:

1- بررسی تأثیر سطح درآمد در افزایش تمایل معلمان ابتدایی به تغییر مقطع

2- بررسی تأثیر جایگاه و منزلت اجتماعی در افزایش تمایل معلمان ابتدایی به تغییر مقطع

3- بررسی تأثیر میزان سختی کار در افزایش تمایل معلمان ابتدایی به تغییر مقطع

4- بررسی تأثیر مشکلات ناشی از تعیین محل خدمت در افزایش تمایل معلمان ابتدایی به تغییر مقطع

1-3 ضرورت و اهمیت تحقیق

تعلیمات دوره ابتدایی، مهمترین دوره نظام آموزش و پرورش رسمی کشور را تحت پوشش قرار داده و به این سبب از اولویت خاصی برخوردار است تعلیمات این دوره نخستین گامی است که در جهت آموزش افراد برای زندگی کردن برداشته می‌شود با توجه به همین نقش تعیین کنندة آموزش ابتدایی در شکل دادن به زندگی است که تقریباً کلیه کشورهای جهان آموزش ابتدایی را به مثابه یک اصل مهم و همگانی پذیرفته‌اند و آن را به عنوان زیربنا و رکن اصلی نظام آموزش و پرورش تلقی می‌کنند.

پیاژه معتقداست که بهترین طرح‌های اصلاح و بازسازی آموزش و پرورش در صورتی که معلم به تعداد کافی و با کیفیت مطلوب در اختیار نباشد با شکست مواجه خواهد شد

حتی نتایج حاصل از تحقیقات روان‌شناسی تربیتی نیز تنها از طریق آموزگاران با تجربه و علاقه‌مند به مدرسه راه می‌یابد و بار ترقی جوامع و پیشرفت و تحول روش‌های آموزشی هم به دوش معلمان سنگینی می‌کند.

از طرف دیگر می‌دانیم ساخت‌های ذهنی تشکیل شده در دوره ابتدایی شرط اصلی حیات تحصیلی آینده کودک است و تشکیل ساخت‌های ذهنی دوره بالاتر (نوجوانی) در گرو تشکیل ساخت ذهنی دوره پائین‌تر (کودکی) است و شخصیت کودک در این دوره تشکیل می‌گیرد و بسیاری از قوانین اجتماعی را فرا می‌گیرد.

از آنجا که شرط ورود به دوره های تحصیلی بالاتر گذراندن دوره ابتدایی است سرمایه گذاری برای این دوره و توجه به بهبود کمی و کیفی آن زمینه را برای توفیق دانش آموزان در دوره های تحصیلی بعد فراهم کرده و افت تحصیلی و تربیتی آنان را در این دوره کاهش می دهد .


دانلود پایان نامه علل تمایل معلمان ابتدایی به تغییر مقطع

  • جواد صادقی
  • ۰
  • ۰

گزارش کارآموزی بانک ملت شعبه شیروان

 

فهرست مطالب

فصل اول : آشنایی با تشکیلات بانک ملت شعبه مرکزی شیروان

مقدمه3

موقعیت جغرافیایی شعبه مرکزی4

چارت سازمانی و تعداد کارکنان شعب 4

مختصری از شرح وظایف کارکنان شعبه5
رئیس شعبه5
معاون شعبه5
رئیس دایره صندوق6
تحویلداران6
دایره حوالجات7
ممیز حساب7
تحصیلدار8
خدمتگزار شعبه8
دایره اعتبارات8
معرفی انواع محصولات خدمات بانک ملت10
1-حساب جاری الکترونیک (جام)10
2-حسابهای سپرده قرض الحسنه و مدت دار الکترونیک بانک ملت11
3 -خدمات اینترنتی 24 ساعته11
4-همراه بانک ملت12
5-پیامک 20033 و تلفن بانک جام 81320012
6-ملت کارت متمرکز12
7-پایانه پرداخت الکترونیکی فروشگاهی13
8-هدیه کارت ملت13
9-بن کارت ملت13
10-انواع تسهیلات بانکی14
فصل دوم :عقوداسلامی
1- قرض الحسنه16
کارمزد16
وثایق وتضمینات17
نحوه محاسبه کارمزد قرض الحسنه پرداختی 17
عملیات حسابداری قرض الحسنه18
1-ثبت حساب انتظامی قراردادهای 18
2- ثبت  وثایق وتضمینات18
3- پرداخت قرض الحسنه واخذ کارمزد 18
4-دریافت اقساط19
5- خاتمه عملیات وتسویه حساب های مربوطه19
2- مضاربه20
عملیات حسابداری مضاربه 22
1-ثبت قرارداد مضاربه 22
2-ثبت وثایق وتضمینات 23
3-ثبت حق صلح هزینه های احتمالی23
4-ثبت تعهدات بانک23
5-پرداخت سرمایه مضاربه 24
6-فروش کالای موضوع مضاربه24
3-مشارکت مدنی25
عملیات حسابداری مشارکت مدنی26
1- ثبت قرارداد 26
2-اخذ وثایق وتضمینات26
3-واریز مشارکت مدنی27
4-استفاده از سرمایه مشارکت مدنی28
5-دریافت وجوه حاصل ازفروش کالا یا اموال موضوع مشارکت28
6-محاسبه سود وتسویه حساب مشارکت مدنی28
الف:در صورتی که نتیجه حاکی از سود باشد29
ب:در صورتی که نتیجه حاکی از زیان باشد29
7-خاتمه عملیات وبرگشت حساب های انتظامی30
4-فروش اقساطی31
فروش اقساطی مسکن32
فروش اقساطی مواد اولیه لوازم یدکی وابزار کار32
نحوه تعیین سود معاملات فروش اقساطی33
عملیات حسابداری فروش اقساطی 34
1-ثبت قرارداد34
2-واحد وثایق وتضمینات3
3-پیش پرداخت فروش اقساطی35
4-ثبت تعهدات بانک35
5- خرید اموال موضوع فروش اقساطی35
6-واگذاری یا فروش کالا به متقاضی36
7-تعدیل پیش پرداخت فروش اقساطی36
8-دریافت اقساط37
9-تسویه حسابها فروش اقساطی 38
5-اجاره به شرط تملیک38
عملیات حسابداری اجاره به شرط تملیک39
1-ثبت قرارداد39
2-ثبت وثایق وتضمینات40
3-وصول پیش دریافت از مشتری40
4-پیش پرداخت به فروشنده/سازنده40
5-خرید اموال اجاره به شرط تملیک41
6-واگذاری اموال اجاره به شرط تملیک41
7-انعکاس اموال اجاره به شرط تملیک در حسابهای انتظامی ذیربط42
8-تغییرات قرارداد42
9-دریافت مال الاجاره43
10-تعدیل حساب سود سالهای آینده 43
11-عدم وصول به موقع اقساط اجاره43
12-وصول اقساط سررسید گذشته /معوق44
13-تسویه حساب اجاره به شرط تملیک در پایان قرارداد45
6-سلف45
سود معاملات سلف46
عملیات حسابداری47
1-ثبت قرارداد47
2-ثبت وثایق وتضمینات47
7- جعاله48
نحوه محاسبه جعل وتعیین اقساط بازپرداخت49
عملیات حسابداری جعاله49
1-ثبت قرارداد49
2-اخذ وثیقه یا تضمین49
3-اخذ پیش دریافت50
4-ثبت تعهدات بانک وپرداخت به پیمانکار50
5-اسناد مربوط به اتمام کار توسط پیمانکار (عامل ثانوی) 50
6-  مزارعه51
عملیات حسابداری مزارعه52
1-ثبت قرارداد52
2-ثبت وثایق وتضمینات52
3-پرداخت بابت مزارعه 52
4-دریافت سهم بانک53
5-تسویه حساب مزارعه 53
6-برگشت حسابهای انتظامی 54
9-مساقات55
حسابداری مساقات55
1- ثبت قرارداد55
2-ثبت وثیقه یا تضمین55
3-پرداخت بابت مساقات56
4-دریافت حاصل فروش (سهم بانک) 56
5-تسویه حساب مساقات56
6-برگشت حسابهای انتظامی56
فصل سوم: ضمانت نامه های  بانکی
مبحث اول کلیات ضمنتنامه بانکی 60
مبحث دوم انواع ضمانتنامه های بانکی61
1- ضمانتنامههای شرکت در مناقصه ومزایده 61
2-ضمانتنامه حسن انجام تعهدات 62
3-ضمانتنامه پیش پرداخت63
4-ضمانتنامه استرداد حسن انجام کار64
5-ضمانتنامه تعهد پرداخت65
1-5- ضمانتنامه گمرکی 65
انواع ضمانتنامه های گمرکی  65
1-1-5- ضمانتنامه پرداخت سود وعوارض گمرکی 56
2-1-5- ضمانتنامه ترخیص موقت کالا56
3-1-5- ضمانتنامه ترانزیت کالا 66
4-1-5- ضمانتنامه پاساوان کالا 66
نکات مهم در خصوص صدور ضمانتنامه گمرکی67
2-5- ضمانتنامه نظام وظیفه  68
3-5- ضمانتنامه دادگستری 69
4-5- ضمانتنامه های متفرقه 69
صدور ضمانتنامه برای اشخاص فاقد وثائق کاملا معتبر یا سابقه اعتباری با معرفی وتضمین مشتریان اعتباری بانک70
صدور ضمانتنامه با درج شرط یا شریاطی درمتن آن71
ضمانتنامه ارزی  72
صدور ضمانتنامه ها جهت طرح های عمرانی72
نکات حائز اهمیت در خصوص صدور ضمانتنامه جهت طرح های عمرانی دولت72
مبحث سوم مدارک مورد نیاز جهت تشکیل وتکمیل پرونده اعتباری74
الف)اشخاص حقیقی 74
ب) اشخاص حقوقی 74
مبحث چهارم عملیات صدور وحسابداری ضمانتنامه80
الف)عملیات صدور ضمانتنامه 80
ب) عملیات حسابداری صدور ضمانتنامه82
1-ب- ثبت انتظامی قرارداد 82
2-ب- ثبت انتظامی تعهد نامه 82
3-ب –ثبت تعهدات  82
4-ب- ثبت سپرده نقدی 83
5-ب- ثبت تمبر مالیاتی 83
6-ب- ثبت کارمزد  83
ثبت سند در اولین روز کاری یال مالی بعد84
مبحث پنجم کارمزد صدور وتمدید ضمانتنامه های بانکی85
عملیات حسابداری تمدید ضمانتنامه86
نکات حائز اهمیت در مورد تمدید ضمانتنامه ها 87
مبحث هفتم تقلیل ضمانتنامه 89
عملیات حسابداری تقلیل ضمانتنامه 90
برگشت تعهدات  90
برگشت سپرده نقدی91
برگشت کارمز  91
برگشت وثایق91
مبحث هشتم ابطال ضمانتنامه92
عملیات حسابداری ابطال ضمانتنامه  94
برگشت کارمزد تمدید ضمانتنامه قبل از سررسید96
فصل چهارم : نتیجه گیری و راهکارها
کلام آخر 101
فصل اول
آشنایی با تشکیلات بانک ملت شعبه مرکزی شیروان
مقدمه
داریوش
پارس
طبق مندرجات ماده یک اساس نامه تصویب شده در مجمع عمومی بانکها،بانک ملت به موجب تصویب نامه مورخه 29/5/1358 مجمع عمومی بانکها با اجازه حاصل از ماده 17 لایحه قانونی اداره امور بانکها با ادغام بانکها ی داریوش- تهران ،پارس –اعتبارات تعاونی وتوزیع –ایران وعرب –بین الملل ایران –عمران –بیمه ایران –تجارت خارجی ایران وفرهنگیان تشکیل گردید
دراین میان شهرستان شیروان نیز با داشتن دو شعبه بانک ملت بنامهای شعبه مرکزی وشعبه خیابان امام خمینی سهم بسزایی در ارائه خدمات به مشتریان داشته وکارکنان این شعبات با شعار ادب،دقت وسرعت خدمتگزاری به مردم شریف وفهیم منطقه را افتخار می دانند
موقعیت جغرافیایی شعبه مرکزی
بانک ملت  شعبه مرکزی با مساحتی حدود 2000متر مربع در ضلع شمال غربی میدان انقلاب شیروان  قرار داشته که حدود 500متر مربع فضای اداری ونزدیک 1000متر مربع مهمانسرا و500متر مربع زیر زمین می باشد
مختصری از شرح وظایف کارکنان شعبه :
رئیس شعبه:
مسئولیت شعبه با رئیس می باشد که مدیریت ونظارت  به کلیه امورات شعبه وارتباط با مشتریان وجذب منابع  وتصویب اعتبار رابه عهده دارد
معاون شعبه: در واقع مدیر داخلی بوده که مسئولیت ونظارت برعملکرد سایر پرسنل وامورات داخلی  بانک را دارد
رئیس دایره صندوق: مسئولیت کلیه عملیات مربوط به خزانه وصندوق شعبه را بر عهده داشته وکنترل ، تامین وجه نقد مورد نیاز شعبه،تقسیم اسکنا س وایران چک بین تحویلداران با شروع روز کاری ،کنترل وتحویل مانده موجودی صندوق کلیه تحویلداران در پایان روز کاری واعاده آن به خزانه ،  مطابقت مانده خزانه با خلاصه   دفتر کل رابه عهده دارد.


  • جواد صادقی
  • ۰
  • ۰

بررسی نقوش روایتگری در سفالینه های دوره سلجوقی تا پایان عصر تیموری

 

فهرست مطالب:

فصل اول: 1- تصویرگری ادبیات روایی بر روی سفالینه ها (دوره سلجوقی تا پایان عصر تیموری)
بخش اول:1-1- ویژگی های ادبیات روایی ایران
1-1-1-گونه های مختلف ادبیات ایرانی
1-1-2-داستانی
1-1-3-پیدایش شعر روایی در زبان فارسی عصر اسلامی
1-1-4-زمینه های فردی و اجتماعی شعر غنایی
1-1-5-عمده شکل های شعر غنایی فارسی
1-1-6-داستان در ادب کلاسیک فارسی
1-1-7-ادبیات در دوره ی (سامانیان- غزنویان- سلجوقیان- ایلخانیان و تیموری)
1-1-8-بنیان های روایت
بخش دوم:1-2- تصویرگری متون روایی در نگارگری ایران
1-2-1-تاثیر سبک مانوی بر اولین تصویرگری کتب اسلامی
1-2-2_نگارگری دوران (سلجوقی- ایلخانی- تیموری
1-2-3- معیارهای ترکیب بندی در نگارگری
1-2-4- تحولات تدریجی ترسیم انسان در نقاشی ایران
بخش سوم:1-3- مضامین بکار گرفته شده در سفالینه های ایران
1-3-1-تاثیر مضامین ادبی ساسانی بر سفال اوایل اسلام
1-3-2-منع تصویرگری و حضور خط در تزیین سفالینه های اسلامی
1-3-3-مضامین سفالینه های اسلامی
1-3-4-سفالینه های اسلامی از جهت تکنیک لعاب زنی و نقش زنی
1-3-5-مضامین سفالینه ی عهد ایلخانی و تیموری
بخش چهارم:1-4- مقایسه نقوش روایی در نگاره ها و ظروف سفالی
1-4-1-ویژگی صفحه آرایی نگاره ها و سفالینه ها (از جهت نوشتاری- تصویرگری)
1-4-2-ظروف سفالی با مضمون تصویر و نوشته
1-4-3-مقایسه ی نگارگری و سفالگری از جهت چگونگی نقش زنی
1-4-4-همنشینی نقوش تزیینی با خوشنویسی
1-4-5-تاثیر نگاره های ادبی بر تصویرگری سفالینه ها
1-4-6-عناصر تصویری مشترک بین نگاره ها و سفالینه ها
1-4-7-وضوح اشعار و جلوه ی آن در تصویرسازی نگاره ها و سفالینه ها
فصل دوم:2-ویژگی نقاشی سفالینه های عصر سلجوقی
بخش اول:2-1- لعابهای دوره سلجوقی
2-1-1-ویژگی لعاب زرین فام و ارتباط آن با فراورده های سفالی سلجوقی
2-1-2-سفال زرین فام
2-1-3-ویژگی تصویری و نوشتاری سبک ری
2-1-4-سفال زرین فام کاشان
2-1-5-شهرهای ساخت سفال زرین فام (گرگان، ساوه)
بخش دوم: 2-2- ویژگی نقاشی سفالینه های عصر ایلخانی
2-2-1-سفالینه ی دوره مغول و ایلخانی در سده های هفتم و هشتم ه ق
2-2-2-کاشیکاری دوره ایلخانان مغول
2-2-3-وضعیت سفالگری در دوره ایلخانی
2-2-4-محتوای تصویری سفالینه های ایلخانی
بخش سوم:2-3- ویژگی نقاشی سفالینه های عصر تیموری
2-3-1-وضعیت سفالگری تیموری
2-3-2-سفالگری تیموری و تاثیرپذیری از چین
2-3-3-تکنیک ها و طرح های عهد تیموری
فصل سوم: 3- ارتباط مضامین ادبی- روایی با نقوش سفالینه های عصر سلجوقی- ایلخانی- تیموری
بخش اول:3-1- ارتباط مضامین ادبی روایی با نقوش سفالینه های عصر سلجوقی
3-1-1-ظروف مینایی و ارتباط نگاره های مکتوب با آثار سفالی این سبک
3-1-2-نقوش ظروف مینایی دوره ی سلجوقی
3-1-3-کاربرد نقوش بر روی ظروف سفالی
بخش دوم:3-2- بررسی نقوش نوشتاری- تصویری زرین فام ((اعم از کاشی و سفال) دوره ایلخانی- تیموری)
3-2-1-سه سبک عمده ی نقاشی زرین فام
3-2-2-عدم ارتباط متن و تصویر در آثار زرین فام سده ی 7 هق
3-2-3-اشعار کاشی های زرین فام ایلخانی
3-2-4-بررسی کاشی بناهای مذهبی و غیرمذهبی (کاخ ها)
3-2-5-کاشیکاران دوره ی ایلخانی
3-2-6-کاشی های زرین فام ایلخانی با مضمون عاشقانه و تصویر زوج عشاق
3-2-7-عدم تطابق تصویر و اشعار روی کاشی های زرین فام سده ی 8 هق
3-2-8-تجلی شاهنامه بر کاشی های سده ی 7 و 8 هق
3-2-9-شناخت نقشی از شاهنامه اسب سوار و باز(شاهین)
3-2-10-عناصر چینی- ایرانی بر کاشی های تخت سلیمان
3-2-11-تطابق اشعار با کاربرد ظرف
3-2-12-اشعار، چگونه در اختیار کاشیکار قرار می گرفت؟
3-2-13-اهمیت اشعار روی کاشی و ظروف در تصحیح متون ادبی
3-2-14- نقاشی روی ظروف سفالین لعابدار
بخش سوم:3-3- بررسی وجوه اشتراک نقوش سفالینه ها و نگاره های مکتوب (با    معرفی چند نمونه)
3-3-1- شباهت های نقوش نگارگری با سفالگری دوره ی سلجوقی
3-3-2- بررسی و مقایسه ی نقش کاشی با مضمون بیژن در چاه با نگاره ی آن
3-3-3- بررسی و مقایسه ی نقش سفالینه با مضمون ضحاک ماردوش با نگاره ی آن
3-3-4- بررسی و مقایسه ی نقش سفالینه با مضمون ایرج و برادران با نگاره ی آن
3-3-5- بررسی و مقایسه ی نقش سفالینه با مضمون خسرو و شیرین با نگاره ی آن
3-3-6- بررسی و مقایسه ی نقش سفالینه با مضمون بهرام و آزاده با نگاره ی آن
3-3-7- بررسی نقش فتنه و گوساله

مقدمه:
سفالگری از دیرینه هنرهایی است که بشر جهت رساندن پیام و احساس درونی خویش به آن پرداخته است این هنر تجلی گاه باورها و اعتقادات بشر است نقوشی که بر سفالینه ها نقش می بندد بخشی از این جهان بینی را بر آیندگان آشکار می نماید آثار به جای مانده از ادوار مختلف نشان از سلیقه و ذوق مردم آن روزگار دارد، سفالگری که از دستاوردهای بزرگ تمدن اسلامی است؛ با ورود اسلام ویژگی هایی را کسب نمود؛ در دوران اسلامی به علت حمایت سلاطین و حکام و حتی عامه ی مردم درمی یابیم سفالگری، هنر- صنعتی است که تحت اختیار قشرهای مختلف بوده است و همه بر مبنای نیاز خود از آن مستفیذ شده اند با منع اسلام مبنی بر تحریم کاربرد طلا و نقره؛ این هنرمندان سفالگر بودند که با ایجاد لعابهای درخشان و گیرا جای ظرفهای طلا و نقره را در خانه های اقشار مردم پر نمودند؛ اسلام که با تصویرگری انسان مخالف بود هنرمند را بر آن داشت که از چشمه ذوق و استعداد خود استفاده نماید به این ترتیب هنرمند مسلمان از خلاقیت خویش جهت تصویرگری سفالینه ها بهره برد؛ ابتدا از نقوش ادوار قبل از اسلام به طور محدود در نقش زنی بهره گرفت بعدها خود به طراحی نقوش ساده و تجریدی انسانی- گیاهی- حیوانی و ساخت سفالینه با لعبهای گوناگون همت گمارد و استفاده از خط و خوشنویسی به دلیل اهمیت و سفارش اسلام در راس تزیینات قرار گرفت و به مرور زمان اشعار شاعران بزرگ، جهت ترویج فرهنگ ایرانی به کار گرفته شد در این رساله همانگونه که از عنوان آن پیداست برای بررسی نقوش به پژوهش در چهار هنر رجوع شده استهنرهای مدنظر (سفالگری- نگارگری- خوشنویسی- ادبیات(اشعار شاعران) می باشد در خلال مطالب با نمونه آثار بجا مانده؛ در می یابیم هنرمندان به طور مستقیم و غیرمستقیم، از یکدیگر تاثیراتی گرفته اند؛ به عنوان مثال ارتباط مضمونی و حتی تصویری مشترکی بین برخی آثار سفالی و نقوش مندرج در نگاره ها احساس می شود؛ و در هر دو هنر اشعار توسط عنصر فعال خوشنویسی، گرداگرد ظروف و نگاره ها را دربرگررفته اند با همه ی این شباهت ها برخی تفاوت ها نیز احساس می شود از جمله این تفاوت ها می توان چکیده نگاری را مختص هنر سفالگری دانست و تفضیل گرایی در ارائه نقوش را از ویژگی های نگارگری برشمرد؛ و تمام این تفاوت ها باز می گردد به ویژگی موادو مصالحی که توسط هنرمند بکار گرفته شده است
2-3- تعریف مساله و بیان سوالهای اصلی تحقیق:با عنایت به موضوع انتخاب شده،‌ بررسی نقوش روایتگری سفالینه های دوران سلجوقی تا پایان عصر تیموری مد نظر است مواد مورد پژوهش سفال وکاشی بوده و جنبه ادبی آثار در اولویت قرار دارد؛ و آثاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت که، در برگیرنده نقوش و نوشته های ادبی ( منظوم یا منثور ) که جنبه بازگویی داستانی دارد ، می باشد از جمله موارد قابل توجه بررسی تفاوت بین مضامین ادبی هر دوره می باشد  همچنین بررسی کاربردهای انواع خطوط خوشنویسی متناسب با شرایط فرهنگی و هنر ( ادبیات) دوره ها و چگونگی تأثیر و تأثّر هنرمند و چگونگی انعکاس آن بر روی آثار مد نظر می باشد و همچنین بررسی کاربرد انواع خطوط ( خوشنویسی ) در رساندن پیامِ تصاویر ارائه شده انجام خواهد شد
سوالهای اصلی تحقیق:
1-مضامین ادبی مورد استفاده در آثار مورد نظر دوره سلجوقی تا پایان عصر تیموری چه تفاوتی نسبت به یکدیگر دارند؟
2-درصد فراوانی مضامین ادبی در هر دوره چه میزان است ؟
3-متن نوشته حواشی تزیینات تصویری،تا چه میزان با تصاویر مرتبط می باشند ؟
4-کدامیک از انواع خوشنویسی در آثار مورد نظر در رساندن پیام موثرتر بوده اند ؟
3-3-پیشینه تحقیق و ضرورت انجام تحقیق:
طبق بررسی صورت گرفته جهت یافتن پیشینه تحقیق و با مطالعه پایان نامه ها و کتب مربوط به سفال با مطالبی مواجه شدم که برخلاف عناوینی که دارند اشاره کوچکی به تصاویر کار شده بر روی سفالینه ها شده است و یا حتی محقق فقط به معرفی تصویری(بدون شرح تصویر و متن نوشته)اکتفا نموده است و بیشتر جنبه فنی آثار تولید شده مد نظر بوده است 1- به عنوان مثال پایان نامه ای با عنوان بررسی نقوش کاشیهای زرین فام در دوره سلجوقیان و مغولان 6 تا 8 هق خانم ناهید صالحی نیا محقق این رساله در ابتدا به تاریخچه و مراحل تکامل کاشی بین النهرین و عیلام و هخامنشی و…ساسانی و دوره اسلامی پرداخته درخلال فصول مختلف به مراکز ساخت کاشی و هنرمندان کاشی ساز و اهمیت کاشی در معماری و نحوه ساخت آن همچنین به موضوعات اساطیری همچون سیمرغ در نقاشی ایران و سیمرغ در شاهنامه و ویژگی پر سیمرغ و شکل سیمرغ و اژدها در کاشی زرین فام پرداخته است در این بین اشاره بسیار اندکی به مضمون حماسی و ادبی شده است در این تحقیق به بررسی نقوش پرندگان و حیوانات اهلی و غیر اهلی و نباتات و مفهوم لوتوس پرداخته شده است با این اوصاف کل اثر در حیطه مضامین اساطیری سیمرغ و اژدها و …و بررسی تکنیکی کاشی زرین فام پرداخته است در این پایان نامه فقط در صفحه 34 اشاره کوتاهی به تصویر دو دلداده نموده و به شرح تصویر پرداخته و در صفحه 63 که عنوان کتیبه و خط دارد در 3 صفحه به آیات و روایات و خطوط مورد استفاده در کتیبه های کاشی های محرابهای مساجد اشاره کرده است
2-در پایان نامه ا ی دیگربا عنوان، (( بررسی نقوش حیوانی و انسانی در هنر سلجوقی ایران)) خانم میترا کیانا به بررسی نقوش حیوانی و انسانی هنر دوره سلجوقی پرداخته و علاوه بر بررسی تاریخی ، اوضاع اجتماعی دوره سلجوقیان و نقش آن در رشد و گسترش فرهنگ و هنر ایرانی نیز توجه شده است و بعد به تجزیه و تحلیل نقشمایه های حیوانی_انسانی پرداخته است، آثار بررسی شده در حیطه متریال مختلف از جمله نقاشی، کتاب آرایی سفالگری کاشیکاری قالیبافی پارچه بافی فلزکاری و حجاری و گچ بری می باشد و نقوش بررسی شده سلجوقی در حیطه نقوش تزیینی،هندسی،گیاهی و نوشتاری حیوانی و انسانی می باشد درآخر به تجزیه و تحلیل ویژگی نقوش حیوانی و انسانی پرداخته و در نتیجه گیری این مطلب قید شد که نقوش سلجوقی از هنر سامانی و ساسانی و هنر چین متأثر است
3-بررسی تأثیر و ویژگیهای ادبی شاهنامه بر نمونه های تصویری نقاشی ایران آقای صلاح الدین حسنی در سه فصل به بیان کلیاتی درباره زیبایی شناختی ادبیات ایران و تاریخچه و سیر پیدایش شاهنامه و بررسی تاریخی شاهنامه های مصور در تاریخ نگارگری ایران پرداخته است در فصل سوم این رساله محقق به بررسی تصویرگری تاریخ و حماسه های ملی ایران باستان مرتبط با پیدایش شاهنامه از قبل و دوره اسلامی پرداخته است و در بخشی به تداوم سنت تصویرگری دوره اسلامی تا اواخر سلجوقیان در ایران توجه نشان داده است و در بخش سوم فصل سوم بررسی نمونه های تصویری شاهنامه فردوسی از دوره ایلخانی تا اواخر صفویه مدنظر بوده است در صفحه 64 این فصل قدح لعابی با تصویر فریدون سوار بر گاو نر در حال بردن ضحاک سده 7 هق ، بیان شده است و تنها یک اثر سفالی که حالت روایی دارد و مضمون شاهنامه ای دارد معرفی شده است و بقیه مباحث به نگارگری و مضامین و نقوشی که در آن تصویر شده پرداخته است و نگارنده بیان داشته است که سند تصویری از دوران گذشته نداریم و تنها نقوش آثار سرامیکی و سفالی بجا مانده این شیوه کار نقش زنی هنرمندان را بر ما عیان می سازد و بصورت خلاصه و تنها در چند سطر به این مبحث پرداخته است 


  • جواد صادقی